Capcom har experimenterat med 60 fps, men...

Nu släpps fantastiska Okami ännu en gång. Det var 2006 som Capcoms Zelda-lika äventyr såg dagens ljus till Playstation 2. Den följdes av en HD-version till PS3 sex år senare och ytterligare fem år därefter – närmare bestämt imorgon – släpps Okami HD till PS4, Xbox One och pc.

Pc-versionen, som ju har potential för så mycket mer, kommer vara låst till 30 fps. Capcom berättar att de experimenterat med det dubbla men att detta i slutändan skulle kräva alltför mycket tid och pengar och en, ja, närmast gudomlig insats!

Frame rate will be locked to 30FPS. We actually experimented with 60FPS and uncapped frame rate mode, but unfortunately it breaks the game logic, collision detection and animation speed in certain areas of the game. The reality is that it would take a Herculean effort, time and cost to manually fix and QA by trial and error since we’re working with legacy code from PlayStation 3 that was originally intended with 30FPS in mind.

Fortunately, the game is not a fast twitch game so a locked 30FPS actually works well for the game.

Stöds gör däremot kontroller av alla de slag och, kanske än viktigare, kommer du kunna kontrollera den gudomliga penseln med musen (eller Steam-kontrollens trackpad).

Man borde sluta släppa spel till PC så blir ingen besviken. 14/12 @Tamazin: minns att i Falloutspelen blev man rätt snabb när man var ute i vätldskartan när man spelade dem några år senare. 14/12 Och så satr man för 17år sedan med 100+fps i spel... -_- lata rövhål 13/12 Många äldre PC spel? Jag känner endast till ett, Deathrally. Klocka din 133MHz Pentium till 166MHz och wrooom så mycket lättare spelet blev då! Ett annat liknande men jäääkligt roligt fel är Segas portning av Valkyria Chronicles till PC. Jag kom till... 12/12 Ni kan sluta klanka ner på konsoler. Även många äldre PC-spel är utvecklade enligt den här premissen. Förr i tiden var det inte ovanligt att spelutvecklare knöt sin game loop till CPU-cykler. Det innebär att man i varje CPU-cykel förväntas göra en viss... 12/12 30FPS "fungerar" oftast om man kör med kontroll men nog märker man stor skillnad när det är 60 och uppåt. Spelar man pc spel med mus och tangentbord känns det bara trasigt med 30fps cap 12/12 Bra att dom är ärliga och förklarar varför dom inte gör 60fps eller mer. Dock har dom lämnat sig själva väldigt öppna ifall någon fixar det en kort tid efter release. 12/12 Påminner mig om när jag ville spela dead space men tyvärr inte kan för jag hade för snabb dator och scriptlogik ballade ur så jag inte kunde komma vidare på en rätt tidig karta. 12/12 Som utvecklarna säger så är det legacykod skriven i ett väldigt konsol-dominant land, för en helt annan processorarkitektur, och helt utan tanke att det skulle portas till någon annan plattform. Men jag antar att vi har ett flertal kodgudar i den här... 12/12 Jag spelade dem när de var nya. Som jag skrev accepterar jag inte 30 FPS på PC år 2017, speciellt inte om det är en re-release. Helt annan femma back in the day. 11/12
Skicka en rättelse