Konsolen sliter hårt för att hålla frameraten i test.

Sent i måndags kväll lanserades early access-versionen av Battlegrounds till Xbox One. Ingen vid sina sinnes fulla bruk lär ha förväntat sig bättre prestanda på konsol än med pc-versionen, men när Digital Foundry granskar konsolversionen visar den sig stundtals ha grova prestandaproblem.

Man kör spelet på en Xbox One- och en Xbox One X-konsol och redovisar bilduppdateringen löpande sida vid sida. Och det börjar inte bra: redan i väntzonen ligger frameraten kring 20-strecket som mest, och under inflygningen sjunker den till smärtsamt låga nivåer. Väl inne i spelvärlden förbättras saker och ting, och den når ofta 30 fps på båda maskinerna. Fast inte permanent, och framförallt den gamla originalkonsolen får slita hårt. När det är som värst droppar frameraten ner mot 4 bilder per sekund.

Värt att betona är att detta är en testversion av spelet, som är långtifrån färdig både prestanda- och innehållsmässigt. Men som testarna understryker sitter rätt klena processorer i konsolerna, vilket sätter open world-spel med många deltagare i på svåra prov. Återstår att se hur väl utvecklarna lyckas med optimeringsarbetet framöver.

Precis, och i stort sett alla dom senaste skitspelen dom tillåtit på sin tjänst har haft grava problem med buggar, kraschar och dom är inte i närheten utav spelbara. Sonys senaste skittitel dom släppt: https://www.youtube.com/watch?v=uIuCGXpxIiI 11/01 Kvalitetskontroll från en plattformsägare har inget med att bedöma om spelet är bra eller inte att göra. Det handlar om att ta reda på om spelet kraschar, har för mycket buggar eller om man har kompilerat koden korrekt så att inga säkerhetshål uppstår... 08/01 Sonys kvalitetskontroll är nog den sämsta på den fronten iaf. Bevis här: https://www.youtube.com/watch?v=uM523jjrvf4 06/01 Det är för att det inte finns någon "review" på steam, så som det mer eller mindre alltid varit på PC, det är bara att släppa ett spel, tidigare var hindret, inget internet. Konsolerna har i jämförelse rigorösa krav på utvecklare och vad som får släppas... 16/12 Haha, undra vad en konsolversion av Dayz skulle krypa fram i? xD 15/12 Kommer antagligen bli någorlunda bättre med tiden. Om man t ex kollar på hur backcompat-titlarna flöt på i början jämfört med samma titlar nu så har det kommit stora förbättringar. Lite samma med ARK och Conan Exiles, två titlar som även dom är i game... 14/12 @Hipshot: Jag uppfattar bara en halv bild i sekunden, människor i trafiken hatar mig. Brukar skylla på lagget till polisen. Tycker att det säger sig självt lite att pubg är krävande även om det blir mer optimerat, 7 x 7 kvadrat km öppen värld med 90 spe... 14/12 @Megagurra: ett jävla skitspel? Det vet jag inte, jämför jag mina 2 senaste spelköp för mp, Battlefield 1 och PubG så är Battlefield 1 (tyvärr) ett sömnpiller i jämförelse. PubG mycket roligare. 14/12 Även om spelet i sig är väldigt roligt så finns det en del saker kvar att fixa. Måste bara säga att spelet är otroligt dåligt optimerat för vad man får ut av grafiken. Spelet saknar tex skuggor och texturer saknar oftast djup. Närstridsvapen är helt vär... 13/12 Skämmigt hur dåligt optimerat spelet är, riktigt pinsamt. 13/12
Skicka en rättelse