Rare förklarar hur multiplayer och progression-systemet fungerar i det saltstänkta piratliret.

Trots att piratliret Sea of Thieves fått oss att dregla vid varje provspelning har en del saker varit oklara. Ett exempel är hur progression-systemet fungerar. Och i dag kan vi bringa lite klarhet i frågan.

Målet är att bli Pirate Legend, och vägen dit går via quests, eller Voyages som det kallas. Du bygger upp din karaktärs rykte genom spelet, och beroende på hur ryktet ser ut får du tillgång till olika quests. Dessa blir snyggare och mer krävande i takt med dina framgångar, och du får dem genom att bygga upp ditt rykte och visa upp det för handlare och företag i spelet.

Eftersom tonvikten ligger på multiplayer kan man bjuda in sitt crew att delta i en quest - även de som eventuellt inte själva har tillgång till questen i fråga. När laget är samlat kan du föreslå en quest som övriga sedan röstar för eller emot. Eftersom tonvikten ligger på multiplayer kan hela ditt lag delta i quests du föreslår, även pirater som inte själva har tillgång till dem.

Rare har också tänkt på den som anser att själv är bästa kapten, så det finns möjlighet att ställa sig ensam bakom rodret och ge sig ut på äventyr. Ett matchmaking-system står till buds om det blir ensamt.

Men målet är som sagt att nå statusen Pirate Legend. När det är uppnått väntar något mer, som Rare inte berättar nu - vi lär få ta del av det i kommande filmer.

Sea of Thieves släpps den 20 mars 2018, till Xbox One och Windows 10 (det är en Xbox Play Anywhere-titel). En "Technical Alpha" är på gång, där alla förr eller senare kommer kunna delta. Här läser du mer om hur du deltar.

Skicka en rättelse