48 timmar var allt som krävdes.

Strax efter lanseringen av Battlegrounds på Xbox One berättade vi om grova prestandaproblem. Främst är det frameratestrul i fokus – som värst så lågt som 4 bilder per sekund. Det ska förstås poängteras att spelet inte är färdigt utan en del av preview-programmet.

Trubblet har ändå inte hindrat pc-fenomenet från att bli en gigantisk Xbox-succé. Microsoft rapporterar att PUBG spelats av över en miljon spelare under de första 48 timmarna.

Och det ska firas! Alla Xbox One-enheter i "vissa regioner" som köps mellan 17 december och nyårsafton kommer också med ett exemplar av PUBG. Vilka regioner det gäller framgår inte och Microsoft ber oss att kolla läget med återförsäljaren. Vi ska förstås göra vårt bästa för att snabbt ta reda på om svenska gamers kan ta del av dealen.

Det återstår också att se hur de tekniska problemen påverkar försäljningen framöver. En miljon på 48 timmar är tvivelsutan imponerande, men det är nog rimligt att anta att många av de här inte vara medvetna om frameratestrulet. Microsoft är dock noga med att påpeka att det här är ett spel som kommer att uppdateras ofta och mycket:

In the weeks and months ahead PUBG on Xbox One will continue to receive enhancements, new content updates including the new desert map, Miramar, optimizations and more.

Tack till Mortaigne för detta #nyhetstips!
I fallet med PUBG så tror jag inte det är så stor skillnad i 1.0-versionen. 17/12 Tänk om man gjort samma sak i musikbranschen? "Nä men du vet, du lyssnar ju på ett demo nu. När du får den färdiga skivan om två månader, du vet den som vi inte hann ut med innan jul, får du mycket bättre kvalitet än den musik du betalat för att lyssna... 17/12 Om jag någonsin skapar ett spel, så ska jag släppa det som early access och hålla spelet där. För om det är alpha eller beta, så har folk inte rätt att kritisera spelet. För kom ihåg gubbar "det är early access, vad förväntar ni er?". Vilken lyx att kun... 17/12 @Mortaigne: Det jag är lite orolig för är att fler stora utgivare/studios kommer släppa spel i EA och på så sätt tjäna pengar på i stort sett färdiga buggiga spel allt medans de patchar bort buggar så när spelet "släpps" är det några månader gammalt red... 16/12 Det är som sagt ett spel under utveckling som man köper sig tidig tillgång till, därav "early access", "game preview" och liknande epitet. Förstår inte riktigt vad som är så svårt att förstå, får skylla på svenska skolsystemet eller något;) PUBG är hur... 16/12 Tycker också att early access spel får oförtjänt kritik ibland. Speciellt om spelet sålt mycket som.pubg. Ingen aäger ett ont ird i samma utsträckning om spel som är i EA men inte uppmärksammade wller samma framgång i EA försäljning. Låt det ta den tid... 16/12 Verkar inte röra sig om samtliga Xbox One utan endast de som köper en Xbox One X, och de som redan köpt en omfattas inte av detta. "Today, Microsoft announced a new promotion for the world's most powerful gaming console, the Xbox One X. If you buy it... 16/12 De ska absolut inte vara skonade från kritik. Men det blir ändå lite dumt om man köper ett spel där det tydligt meddelas att spelet är under utveckling, kan sakna innehåll, ha buggar och kan komma att ändras, för att sedan klaga på att det har buggar... 16/12 @grollo_92: Tycker det där blir lite fel, för det är inget som säger att spel någonsin behöver komma ur Early Access. Ska dessa spel då för alltid vara skonade från kritik? För vad är egentligen skillnaden mellan ett Early Access-spel och ett spel som... 16/12 Jag är benägen att hålla med @Tomas Helenius. Det är ett jävla gnäll på PUBG och en del andra spel i EA-stadie men det är viktigt att komma ihåg att spelet ännu INTE är släppt vilket betyder att det kommer vara ofärdigt, ooptimerat och buggigt. Se det... 16/12
Skicka en rättelse