2017 års svar på Battleborn.

Trots anständiga betyg blev multiplayer-shootern Lawbreakers ett ekonomiskt fiasko. Spelet har sålt långt sämre än vad utgivaren Nexon räknade med, och i skrivande stund spelas det av – håll i dig nu – 24 personer.

Nexon säger sig veta vad fiaskot beror på – ett visst Playerunknown's Battlegrounds. I en finansiell rapport för tredje kvartalet pekar man på monstersuccén som den främsta orsaken till Lawbreakers fiasko, att timingen för releasen i augusti var olycklig eftersom den krockade med Battlegrounds som enligt rapporten släpptes ungefär samtidigt. Det är visserligen fel; Battlegrounds släpptes som early access i mars och skarpt i december, men man syftar kanske på den våldsamt snabba försäljningen som drog igång på allvar ungefär då.

Så här skriver Nexon:

Our results in North America in the third quarter were below our outlook, mainly due to the sales from LawBreakers being below our expectations. LawBreakers is a unique FPS developed for core users. We had very high expectations for its launch; however, the timing of its launch turned out to be unfortunate, specifically the blockbuster PC online game PlayerUnknown's Battlegrounds came out right about the same time, making the market environment very tough for first-person shooters in general and for LawBreakers.

Huruvida Nexons analys att PUBG snodde potentiella Lawbreakers-spelare stämmer kan vi låta vara osagt, men sånt har förekommit. Gearbox fick bittert erfara att deras Battleborn inte hade något alls att sätta emot Blizzards Overwatch som lanserades några veckor senare. Och det trots att man sänkte priset från 60 till 40 dollar, och mindre än två månader senare slumpade ut spelet för 130 kronor. Den sista uppdateringen släpptes i höstas, mindre än ett och ett halvt år efter premiären. Och uppriktigt sagt känns Lawbreakers framtid minst lika skakig.

Tycker att Lawbreakers var ett av förra årets bästa spel, och det var riktigt kul att lira i början när åtminstone några hundra spelare var online samtidigt. Men efter ungefär 40 timmar fick jag nog. Det saknas mer av allt, framförallt snabbare uppdater... 04/01 Ingen vet vad Cliffan tänkte när han slutade på Epic för att göra detta, hade varit bättre om han varit fanbärare för nya Unreal, som iofs också är ett fiasko, men inte ett lika kostsamt sådant säkert. 04/01 Lawbreakers största problem var/är bristen på identitet och en visuell design som är helt intetsägande. Spelet flörtade med en del högljudda gamers på nätet men när det väl gäller vill de flesta inte ha hårdkokta arena shooters som enbart bygger på twit... 03/01 Var det inte så att någon patch effektivt dödade spelet åt dom när de använde en allt för tung nerf-hammare? Jag tvivlar på att PUBG är ansvarigt på annat vis än att bra spel säljer bättre än dåliga. 03/01 Lirade en 10 timmar eller så under betan. Intressant sätt att förflytta sig över banorna, variation på klasserna, kul spellägen med lite roliga tolkningar av CTF o dylika koncept. Däremot saknades... nått :) Svårt o sätta fingret på vad, det kändes lite... 03/01 Lawbreakers kändes inte som ett komplett spel, utvecklarna har inga andra än sig själva att skylla. 03/01 Vi pratade ju om hur tribes är dött i en annan tråd i morse, folk vill inte ha den här typen av spel även om det hade varit free to play så hade det knappt haft mer folk som spelat det nu. folk will spela spel där man grindar. 03/01 Testade spelet och tyckte att det hade potential men fanns inget som höll kvar mig. 03/01 Jag testade det men fattade inte hur man skulle spela så gav upp och lämnade tillbaka det. :O 03/01 De gamla arena-shooters som lever i dag gör det av en anledning - de är jäkligt bra. Tungrott att toppa det med moderna versioner enligt samma mall, och samtidigt vinna nostalgikernas hjärtan. 03/01
Skicka en rättelse