Pengarna fortsätter flöda in till Chris Roberts mastodontprojekt.

Finansiellt sett är Star Citizen som bekant en framgångssaga som saknar motstycke. Projektet har fått in över 175 miljoner dollar, drygt 1,4 miljarder kronor sedan insamlingen började för ungefär fem år sedan. Och trots åldern rullar det fortfarande in gott om pengar.

Under 2017 fick man in 36 miljoner dollar (nära 300 miljoner kr). Som jämförelse drog samtliga spelprojekt på Kickstarter in 17 miljoner dollar under året, rapporterar Polygon. Folk la alltså mer än dubbelt så mycket på Star Citizen.

Uppgifterna kommer från Cloud Imperium Games och Roberts Space Industries, samt från Kickstarter. Polygon flaggar för en del osäkerhetsfaktorer, som att CIG inte redovisar antalet återbetalningar och att det inte framgår exakt hur många Kickstarter-kampanjer som nått framgång. Vidare mer än halverades mängden pengar till Kickstarter-finansierade spel från 2015 till 2016, och 2017-siffrorna är ungefär lika stora som 2016 (drygt 17 miljoner dollar).

Dagarna innan jul nådde Star Citizen äntligen alpha 3.0, efter ungefär ett års utveckling. Så om du köpt in dig i spelet är det nu alltså fritt fram att testa nyheterna som det talats om i ett års tid, t.ex. att kunna flyga ner och landa på planeter, ett uppdragssystem, handel, med mera, med mera. Nyligen fick vi också se de första gameplay-sekvenserna från den separata kampanjdelen Squadron 42. Kolla i den nedan.

Jag ser hellre att de försöker och misslyckas än att de inte försöker alls. 3.0 är rätt spelbart trots allt, man kan se all potential som finns. Nu får man bara hoppas på att de kan och orkar driva vidare på den potentialen, när det mesta tekniska börja... 07/01 och det där är 2 år innan ens WoW var utannonserat. 05/01 Finanserna kommer fortgå med lootboxes ^^ 05/01 @Aletheides: Hej. Jag kommenterade en forumpost, vilket skiljer sig från att skriva en nyhet. Kraven på källkoll är olika för nyheter skrivna av en etablerad site och kommentarer på användarnas foruminlägg, även om det är redaktören som kommenterar. Des... 04/01 Om dom gjorde samma sak som wow, så skulle vi inte se något av starcitizen för än nu typ. Innan såg wow ut som ett 3rd person multiplayer spel till wc3. https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--R1xdLK2q--/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w... 04/01 När WoW släpptes var hela grunden på plats där du kunde spela upp din karaktär från 1-60 och ta del av hela spelet. Efteråt har det kommit quests, balanseringar, raids med mera. Nu pratar vi bara om vanilla. Du kanske borde jämföra SC med WoW 2006 och... 04/01 @Aletheides: https://en.wikipedia.org/wiki/Churnalism 04/01 Jag fattar inte poängen att gnälla på SC och SQ42. Jag tror inte SC kommer att bli "färdigt" på många år, fast vad spelar det för roll om du kan spela dem? Man kan och kommer ju att kunna spela spelet hela tiden medan de utvecklar det, hur mycket innehå... 04/01 En jävla skamfläck till spel som lär vara ett stor pay to win spel när man kan köpa skepp för flera tusen kr... Nä tack ge mej istället vad det var tänkt, ett Freelancer 2 istället... 04/01 @Aletheides: Jag kan knappt få nog av att läsa om projektet Star Citizen, vare sig det gäller i positiv eller i negativ bemärkelse, då det saknar motstycke i spelindustrin. "Level" har ju redan haft en ordentlig genomgång av kontroverserna kring spelet... 04/01
Skicka en rättelse