HTC tar på sig ledartröjan i virtual reality-racet. Erbjuder även trådlöshet för både gamla och nya Vive.

Under CES-mässan i Las Vegas avtäckte HTC sent i går kväll uppgraderingar till virtual reality-kitet Vive.

Först och främst presenterade man Vive Pro, ett hådvarumässigt uppgraderat headset med högre upplösning och inbyggda hörlurar. Det har dubbla OLED-displayer med sammanlagd upplösning på 2 880 x 1 600, vilket ger en skarpare bild och mer lättläst text än dagens Vive med upplösningen 2 160 x 1 200.

Vive Pro får också integrerade hörlurar (precis som konkurrenten Oculus Rift), med inbyggd förstärkare. Annat nytt är ett skruvreglage i nacken (som på Playstation VR) för att balansera headsetets vikt, dubbla mikrofoner med aktiv brusreducering och dubbla framåtriktade kameror.

The Verges utsända har testat Vive Pro kort, och de första intrycken är att det känns "a lot better" men fortfarande inte är perfekt. Se videon nedan.

The Verge testar Vive Pro.

HTC Vive Pro har varken fått prislapp eller releasedatum än, det ska meddelas senare.

Samtidigt avtäcktes Vive Wireless Adaptor, ett tillbehör som alltså gör headsetet trådlöst och eliminerar den där samlingen strömförande lianer kring dina fötter. Sympatiskt nog fungerar den både med original-Vive och Vive Pro. Den använder Intels Wigig-teknik och arbetar på 60 GHz-bandet, som enligt pressreleasen ska vara fritt från störningar och erbjuda rapp, laggfri trådlöshet.

Vive Wireless Adaptor funkar på både gamla och nya Vive.

Adaptern släpps världen över under tredje kvartalet i år. Prislapp okänd.

Även om inga priser nämnts trycker HTC hårt på att det här är frågan om premiumprodukter, vilket sannolikt inte innebär några större prissänkningar för Vive Pro jämfört med originalet. En intressant utveckling med tanke på att Oculus Rift sjunkit betänkligt i pris det senaste året, och nu kan köpas för 450 euro (ca 4 400 kr). HTC tar 700 euro (ca 6 800 kr) för Vive.

Tack till JRico för detta #nyhetstips!
https://www.roadtovr.com/ces-2018-pimax-8k-hands-on-long-way-kinks-to-iron/ 10/01 @Dicez: Slösar är fel ord. Jag gillar min bil...stark motor, snygg och lyxig och kör c:a 2500 mil om året. Skulle inte kunna tänka mig att köra nån sketen Volvo V70 eller liknande. Samtidigt så sparar jag minst lika mycket som jag lägger på bilen varje... 10/01 Tycker inte att VR är särskilt dyrt. Det kostar ju ungefär som en bra dataskärm. 10/01 @Dicez: Fördelen med jobb är pengar. Pengar ger pengar som ger konsumtion. Gillar man billigt liv kan man vara lyckligare än ett fyllt med dyra hobbies men just dyra hobbies kostar som dom kostar så det är bara att jobba för dom :-D 10/01 @ebackman2: Men folk köper mobiler för 9k per år. Klarna detta också ;-) Någonstans måste det börja.. 42" tjock plasma gick på 25k för 10 år sedan, gamingskärmen är lika dyr och ett grafikkort likaså. Alla dessa använder man så klart mer men punga ut... 10/01 @SgtBlack: Men både du och jag vet ju att Valve inte kodar spel längre... så det är upp till andra nu. Men det börjar komma lite nu, visst, det är remakes, men det är större spel iaf (Doom VFR och Fallout t.ex) och mer kommer nog, speciellt när priset... 10/01 Wow, du slösar alltså mer på en bil än vad jag lever på per månad, lever på typ 5k i månaden men då jobbar jag bara sommarhalvåret och är ledig under vintern ^^ 09/01 Nu har jag inte använd oculus touch själv utan bara Vive, men håller med om att oculus kontroller ser/verkar bättre. Kolla dock in "knuckles" som verkar vara ett steg i rätt riktning för VR kontroller imo. 09/01 Underbara nyheter. Kronan på verket skulle ju vara att Knuckles släpps i sommar med. 09/01 Nu börjar det bli riktigt värt att köpa. De här löser exakt de problemen jag upplever med min gamla vive. Äntligen!! 09/01
Skicka en rättelse