För några timmar sedan gick World of Warcrafts EU-servrar upp igen med en ny uppdatering i ryggen, titulerad Patch 7.3.5.

Uppdateringen markerar slutet för historien som berättats i spelets senaste, demonbetonade expansion, Legion, och krattar inför den planerade uppföljaren Battle for Azeroth som avtäcktes på Blizzcon förra året.

Med uppdateringen har Blizzard valt att göra om resan från nivå 1-100 från grunden och samtliga zoner från spelets tidigare expansioner kommer nu att skala till spelarens aktuella nivå, inom ett spann. Monster, uppdrag och instanser kommer med andra ord att matcha spelarens styrka och liknar det system som återfinns i ZeniMax Elder Scrolls Online sedan en tid tillbaka.

Detta för med sig att vägen mot maxnivå förväntas ta längre tid och erbjuda en större utmaning än förut, men spelarna har samtidigt en större frihet att välja var man vill äventyra. Som exempel kan spelare som når nivå 60 nu välja att avstå helt från spelets första expansion, The Burning Crusade, och istället ta båten direkt till Northrend för att piska Scourge-rumpa i Wrath of the Lich King.

Samtidigt rapporterar olika användare att uppdateringen gjort äldre innehåll ännu svårare och mer tidskrävande än när det var aktuellt. Undertecknad har följt diskussionerna kring det nya systemet och kan intyga att det i vanlig ordning råder delade åsikter bland spelets användare om det är genialt eller värdelöst.

Förutom detta erbjuder uppdateringen på en rad nya uppdrag, möjligheten att köpa legendariska föremål och annat smått och gott. Samtliga förändringar i Patch 7.3.5 går att hitta här.

@Priapsi: Håller med dig helt och hållet i ditt första inlägg där. Äntligen en bra anledning att levla en ny gubbe tillsammans med sina gamla polare. Allt för att uppleva hur liten och oduglig man kan vara i stora vida Azeroth igen. Dessutom får man "öv... 18/01 @Horniak: Ja, det låter ju som en rätt bra kompromiss. Uppenbarligen klarar Blizzard av det eftersom förberedelserna inför Legion flöt på oväntat bra med alla olika lvls som gjorde samma events. jaja, vi får väl se hur det blir. 18/01 @Priapsi: Det skulle vara så att när man väl når maxlevel så skalar allt upp, men inte innan dess. Hoppas dock inte att de drar in mobscaling systemet i kommande vanilla miljö. 18/01 @Golemtosh: Det är ju faktiskt en riktigt bra idé :) 18/01 Har läst detta och håller med nästan alla. det finns flera sätt att se på det. Tex att det återupplivar gamla zoner och content man normalt hoppar över. Ja. Men, man hoppar över dom av en anledning. Det är för att man vill till max lvl och kan ta del... 18/01 @Horniak: Håller med dig när det gäller ett nytt RPG, men i ett spel med sinnessjukt mycket gammalt innehåll tycker jag att det är ett smart grepp för att återuppliva "döda" zoner. 18/01 Mob scaling är det värsta som finns i ett rpg med level system. Tar bort känslan av att man blir starkare när man levlar. Vilket är iaf för mig en viktig komponent i rpg's. Hoppas verkligen inte de använder detta system på deras kommande legacy servrar.... 18/01 Tycker det är en bra idé. Så som lvl systemet sett ut nu skippar man ju hela zoner och jagar bara lvl. Om man, som jag, är mer intresserad av questkedjor och story i varje zon funkar scaling mycket bättre. Visst, man kommer säkert skippa vissa zoner änd... 18/01 @Ender: Gear kommer hjälpa då det bara skalas efter level. Problemet är väl i så fall att du egentligen alldrig har "bra" gear under leveling och på så vis inte kommer känna av det föräns du når maxlevel igen och börjar samla. 18/01 De kanske vill att man ska betala för att skippa... 17/01
Skicka en rättelse