Efter en monumental skitstorm kring mikrotransaktioner förra hösten, som kulminerade kring Star Wars: Battlefront 2, tog EA sonika bort möjligheten att betala för loot-lådor i spelet. De var dock på det klara med att de skulle återvända, förr eller senare. Under gårdagens konferens för bolagets investerare, berättade de att detta kommer att ske inom några månader.

Samtidigt säger EA, genom ekonomichefen Blake Jorgensen, att spelet har underpresterat. Föregångaren sålde 13 miljoner exemplar under sitt första kvartal och även om man justerat ner dessa siffror till 10 miljoner för uppföljaren nådde man inte riktigt ända fram. Battlefront 2 nådde 9 miljoner sålda enheter under spelets första tre månader, en imponerande siffra i de alla flesta fall.

Vidare under konferensen sa EA att man fortsatt tror på "onlinetjänster" med frivilliga köp av digitalt innehåll, vilket tydliggörs genom detta citat från Wall Street Journal.

Going forward, we believe that live services that include optional digital monetization, when done right, provide a very important element of choice that can extend and enhance the experience in our games.

Man tror också att spelet kommer att fortsätta att sälja under sitt första år och att det landar kring 14 miljoner sålda exemplar.