Att polska The Witcher-skaparna CD Projekt älskas av gamers beror inte bara på att de gör fantastiska spel: företagets inställning ligger i flera fall helt i fas med vad medvetna gamers tycker och tänker. DRM-fria onlinebutiken Gog.com är ett exempel, ett annat hur man ser på det här med lootlådor.

Under höstens Star Wars: Battlefront 2-debatt passade man på att ge Dice en fet knäpp på näsan med en tweet som avslutades med orden "Vi lämnar girigheten åt andra."

Nu ger man längre och utförligare kommentarer på saken. Studions medgrundare Marcin Iwiński berättar för PC Gamer att man anser att spelare som köper ett fullt spel ska få "ett stort, polerat stycke innehåll som ger dig många, många timmars roligt spelande." Han tillägger att det är en definitionsfråga hur mycket "många, många" är, men att det för CD Projekt alltid handlar om 50-60 timmars speltid i huvuddelen.

För mig är det en schysst deal. Du får vad du betalat för, plus att vi alltid gör vårt bästa för att överprestera. Det finns ingen bättre PR än en glad gamer som rekommenderar ditt spel till sina vänner.

Föga överraskande har Iwiński också en idé kring det här med expansioner. Till att börja med: det extramaterial man tar betalt för är just expansioner, inte dlc, klargör han. Expansionen ska innehålla relevant innehåll som ger många timmars nytt innehåll och speltid. Hans defintion av dlc är smågrejer som släpps kostnadsfritt.

Slutligen free2play, där onlinekortspelet Gwent står modell. Du ska kunna spela utan att betala pengar, istället betalar du med tid och tålamod. Men om du vill kan du köpa kortsamlingar, det ska vara valfritt.

Vi känner oss ganska säkra på att det inte blir några lootlådor i Cyberpunk 2077.