Polackerna ger klara besked av vad ett spel ska innehålla för att ge valuta för pengarna.

Att polska The Witcher-skaparna CD Projekt älskas av gamers beror inte bara på att de gör fantastiska spel: företagets inställning ligger i flera fall helt i fas med vad medvetna gamers tycker och tänker. DRM-fria onlinebutiken Gog.com är ett exempel, ett annat hur man ser på det här med lootlådor.

Under höstens Star Wars: Battlefront 2-debatt passade man på att ge Dice en fet knäpp på näsan med en tweet som avslutades med orden "Vi lämnar girigheten åt andra."

Nu ger man längre och utförligare kommentarer på saken. Studions medgrundare Marcin Iwiński berättar för PC Gamer att man anser att spelare som köper ett fullt spel ska få "ett stort, polerat stycke innehåll som ger dig många, många timmars roligt spelande." Han tillägger att det är en definitionsfråga hur mycket "många, många" är, men att det för CD Projekt alltid handlar om 50-60 timmars speltid i huvuddelen.

För mig är det en schysst deal. Du får vad du betalat för, plus att vi alltid gör vårt bästa för att överprestera. Det finns ingen bättre PR än en glad gamer som rekommenderar ditt spel till sina vänner.

Föga överraskande har Iwiński också en idé kring det här med expansioner. Till att börja med: det extramaterial man tar betalt för är just expansioner, inte dlc, klargör han. Expansionen ska innehålla relevant innehåll som ger många timmars nytt innehåll och speltid. Hans defintion av dlc är smågrejer som släpps kostnadsfritt.

Slutligen free2play, där onlinekortspelet Gwent står modell. Du ska kunna spela utan att betala pengar, istället betalar du med tid och tålamod. Men om du vill kan du köpa kortsamlingar, det ska vara valfritt.

Vi känner oss ganska säkra på att det inte blir några lootlådor i Cyberpunk 2077.

Ja jag håller i stort sett med dig om det mesta. Detsamma! 17/02 @Barkbiten: Jo, det stämmer som du säger det är vad annonsen ( trailern ) bör förmedla till kunden. Det som skiljer är hur bra alt. dåligt du lyckas med att förmedla detta budskap. Det är en gråzon, men jag skulle vilja kalla det mindre lyckad marknadsf... 16/02 Fair enough, jag har dock mer kritik över både storyn, gameplay och hur de skötte nergraderingsbiten men spelet är utan tvekan fantastiskt och det finns få RPG på marknaden idag som kan mäta sig med det. Angående din klock analogi, är det inte exakt det... 16/02 @Barkbiten: men vad ser du hellre, att några videos innan spelet är släppt ser för bra ut än det släppta spelet, eller greedy p2w lootboxar? Förstår du vad jag menar. Inte så konstigt att jag tar upp det.. Sluta va så instängd. 16/02 För att ett spel likt alla andra produkter marknadsförs alltid från en liten bättre vinkel. "Bullshots" används överallt. Jag tycker det är konstigt att man handlar enbart efter hur en annons ser ut, den där bilen såg ju lite mörkare blå ut på nätet när... 16/02 Det är freetoplay. Jag avskyr lootboxes men de måste ju få in pengarna någonstans ifrån om det är helt gratis. Sen är gwent 100 gånger mer generöst än Hearthstone men det lär ju inte hålla länge med tanke på alla urkorkade ändringar RED gjort på spelet... 16/02 Lysande argument! Låt alla spelutvecklare nergradera sina spel nu och ljuga för sina kunder så länge de inte har lootboxes i sina spel. Förövrigt så har jag inte ens nämnt lootboxes i min kommentar så vet inte varför du blandar in det i en discussion... 16/02 Jag minns inte att det var någon enorm skillnad men jag kanske minns fel? Sen är ju nedgraderingar i grafik knappast något exklusivt för CDPR. Jag tror att de hittat en bra balans mellan att spela utan att betala en krona vs att köpa lite kortpaket då... 16/02 Gwent är dock gratis. 16/02 Hade velat se vad CD project RED kunde göra om dom fick star wars licens, mörkt och svårt star wars rpg, ja tack! 16/02
Skicka en rättelse