Nightdive studios tar en timeout innan de återvänder till ritbordet.

Den kommande remaken av klassikern System Shock läggs på is som ett resultat av problem i produktionen. Detta meddelas via en uppdatering på kampanjsidan där man ber om fansens förståelse för situationen, samtidigt som de försäkrar oss om att spelet faktiskt kommer släppas – så småningom.

Enligt Nightdive studios VD Stephen Kick växte sig projektet mycket större än vad som från början var väntat och med detta kom insikten att man i allt större utsträckning gled ifrån det som från början gjorde System Shock speciellt.

As the budget grew, we began a long series of conversations with potential publishing partners. The more that we worked on the game, the more that we wanted to do, and the further we got from the original concepts that made System Shock so great.

Nu tar teamet alltså en paus på obestämd tid – för att senare återvända till ritbordet med förhoppning om att kunna leverera en upplevelse som uppfyller fansens förväntningar. Och med tanke på att Nightdive lyckades samla in över 10 miljoner kronor via sin Kickstarter-kampanj så är det nog en underdrift att säga att förväntningarna är höga.

Källa: Kickstarter

Grejen var ju precis att de HADE lyckats. Den alphademo som fanns på Steam var helt fantastisk. :( 20/02 @eld: Jaha fyfasen, så det var så pass. Då var kanske inte investeringen var speciellt värd. Såg det mer som att de började få scenskräck eftersom de inte kunde uppfylla de mål som många kanske förväntar sig och måste återgå till ritbordet. Men det är... 20/02 Jobbar man hårt med att få till det men inte lyckas, så kan det ju vara värt att nästan börja om från början eller - tyvärr - konstatera att det bara inte går. Jag har ibland återvänt till gamla MMO-spel och andra spel och konstaterat att visst är det... 20/02 Ska man göra en re-make så finns det alltid en risk att originalets estetik går förlorad, detta pga. att tekniken är så pass mycket bättre, samt att det är svårt att återskapa en känsla av nostalgi. Jag grät en skvätt när jag läste det, men känner nog... 20/02 Det var bara menat till StarCraft rättelsen att det är en Remake inte en Remaster. Missade att redigera bort nedre citatet när det klistrades in i boxen längst ner. :) Jag förstår vad du menar med det övriga. 19/02 Way to go med att fullständigt missa poängen och halva inlägget. Jag har alltså redan kommenterat ditt svar i mitt originalinlägg så jag upprepar mig inte, men du är välkommen att gå tillbaka. :-) 19/02 Fast nu är det så att de gick över sin budget och hoppades på att få in mer pengar externt, vilket inte hände. Det är ingen mindre paus, det är en situation där alla med kontrakt kommer sluta och där kärnteamet antagligen kommer sitta med andra projekt... 18/02 Fasen vad folk har bråttom med att spela spelet. Ni som har donerat till projektet, tror ni på fullaste allvar att ett bra spel släpps efter en dags arbete? Man kan inte bara kasta pengar på saker och tro att det ska skapas allt fortare. Skaparna vill... 18/02 10 miljoner är ju knappt kaffepengar i en någorlunda stor produktion. 18/02 Jag tror att NightDive möjligtvis inte klarar av ett så tungt projekt, de har inte ens några lokaler utan jobbar med ett team av spridda enskilda individer på distans. Hittills har de aldrig utvecklat några spel själva utan bara uppgraderat befintliga... 18/02
Skicka en rättelse