Sägs vara 90 % komplett men licensbråk ställer till det.

Duke Nukem Forevers utveckling var kantad av problem och när det väl släpptes 2011, efter att ha varit under utveckling i 14 år, var besvikelsen hos fansen stor. Förutom 3D Realms finansiella problem, som tvingade dem att säga upp majoriteten av sina anställda 2009, var flera byten av spelmotorn en betydande faktor bakom problemen. Nya uppgifter tyder att spelet var 90 % klart 2001 och 3D Realms, som numera är i dansk regi, är sugna att släppa filerna. Detta rapporterar sajten DSO Gaming. Problemet är bara att Gearbox Software, som slutligen färdigställde Duke Nukem Forever, äger rättigheterna till varumärket.

Spelet drevs då av Unreal Engine och enligt enligt Frederik Schreiber, vice VD på nya 3D Realms, innehåller denna version 14-16 timmar speltid och är betydligt mörkare än det som senare släpptes. Denna version av Dukem Nukem Forever hade rollspelsmekaniker där machoblondinen fokuserade på att rädda npc:er, valde mellan uppdrag och kunde röra sig ganska fritt kring Las Vegas. Både på en motorcykel och via tunnelbanenätet. Totalt ska cirka 25 banor vara mer eller mindre färdigställda.

Anledningen till att denna version aldrig såg dagens ljus var att en spelmotoruppdatering förstörde ljussättningen varför studion valde att skrota allt arbete och börja om från början. I och med övertagandet av 3D Realms vill Schreiber släppa detta nästintill färdiga spel men han verkar inte komma särskilt bra överrens med Pitchford. De hade en publik diskussion via Twitter för snart ett år sedan där Schreiber menade att Duke "förtjänar en hit" och att Gearbox borde vara "professionella om detta". Pitchford skriver att de gärna får en kommersiell licens, trots att danskarna fulade sig i och med Duke Nukem: Mass Destruction, ett actionspel som istället fick ta namnet Bombshell.

@Pecman: En sak kan jag ge dig, det är att om du jobbar i en "gammal" motor så måste du ha folk som kan optimering och tech (vilekt inte är särskilt svårt heller), det behöver man inte kunna längre, det är bara att lägga in saker lite hipp som happ. 07/03 3D Realms borde vi väl lyssnat på för sista gången för länge sen nu 07/03 Det enda jag skulle önska i detta skulle vara att man slapp "w8 4sync" som man fick göra i Duke3d när man körde multiplayer via Kali :) 05/03 Ja, blir fortfarande peppad av den. Och den från 1998 som använde Quake 2-motorn. Väldigt grynigt, får rota i det gamla filarkivet om vi har kvar originaltrailern. 05/03 Jag skulle bli så sjukt glad om de lyckas släppa 2001-versionen av spelet. Jag har fortfarande inte tröttnat på trailern :D 05/03 När jag såg den där traliern för typ 17år sedan så kan jag svära på att allt såg mkt snyggare ut än "nu" 05/03 Legendariskt! Spelet som byte motor n antal gånger och gjordes om från skratch. ;-) Finns lite roliga uttalanden också: ”The 2001 trailer was 100% scripted cinematic, and not actual gameplay. They built specific demo maps just to record video from to... 05/03 @eld: Tror mer på att det är licensbråk som står i vägen än pengar faktiskt. Jag hoppas iaf på att det här blir av eftersom gearbox knappt har gjort ett skit med licensen sen DNF släpptes. 05/03 Tjena vad trevligt detta vore. 05/03 Är nog flera år sen jag var inloggad här sist, men den här fick mig att logga in! Brukar kolla på den här trailern när jag vill ha lite nostalgi och jag får fortfarande gåshud! Herrejävlar vilket spel detta kunde blivit! 05/03
Skicka en rättelse