Hur mår ett av fjolårets mest upphaussade spel?

Den 6 september 2017 lanserades Destiny 2 på Playstation 4 och Xbox One. För de som legat under en sten handlar det om en fortsättning på 2014 års Destiny, Bungies gigantiska satstning för att komma tillbaka till rampljuset efter glansdagarna runt Halo.

Det är ingen tvekam om att Destiny 2 var ett av de mest omtalade spelen i fjol. Titeln byggde upp stora förväntningar, inte minst hos de pc-spelare som lämnades utanför då första inlagan var exklusiv för konsol. Till det avrundade Bungie ursprungliga Destiny på topp, där flera justeringar och framför allt expansionen The Taken King landade i en överlag välpolerad upplevelse.

Vad hände några veckor efter lansering då? Ptja, tongångarna var inte fullt så positiva. Destiny 2 kritiserades snabbt för att falla i samma fällor som ursprungliga Destiny, före expansionerna – för lite innehåll och tveksamma belöningar till de riktigt dedikerade spelarna. Till det kom enligt många "fördummande" anpassningar mot en bredare publik, samt rejält omdesignat pvp-läge som inte föll alla i smaken.

Problemen tog dock inte slut där. Det senaste halvåret har Bungie fått kritik vid ett flertal tillfällen, bland annat runt dolda algoritmer som håller tillbaka erfarenhetspoäng. En röd tråd är butiken och ekosystemet runt Eververse, Destinys avdelning för att kunna köpa spelprylar med en blandning av virtuell valuta och riktiga pengar.

Det finns och kommer dock ljuspunkter. I december 2017 lanserades expansionen Curse of Osiris, och i maj står Gods of Mars på tur – båda två med färskt innehåll, om än inte enorma volymer. Sent omsider verkar Bungie också ha vaknat. Studion är mer transparent än innan med förändringar som görs, där bland annat fler system för att belöna återkommande spelare rullas ut. Pedagogiska presentationer visar vad som är att vänta, med förhoppningen att flyende gamers ska vända åter.

Den stora frågan blir dock, är det tillräckligt? Få kan förneka att Destiny 2 hamnat i en dålig spiral av kritik och motåtgärder, där Bungie hittills har haft svårt att vända trenden. En stabil grund med kul gameplay till trots, många är helt enkelt väldigt besvikna på vad titeln än så länge levererat.

Erfarenheten säger däremot att Bungie kan förändra positivt – det visade de med första Destiny. Att samma misstag ska behöva göras igen är beklagligt, men allt hopp är inte ute. Hur facit faktiskt blir vet vi först på ettårsdagen.

Spelar varje dag, är med i en mycket aktiv klan där vi är minst 35-40 online samtidigt en vanlig torsdagskväll. Raidar Dagligen (normal och prestige) Köttar Iron Banner och självklart Trials of the Nine varje helg. Visst, jag har allt till alla 3 maxade... 08/03 Jag vill gilla det men tycker att hela spelet känns "plastigt" å tråkigt. Och så har jag hittat en grupp jag kör D1 Raider med. Dom började spela i höstas så om ett år eller så kanske folk från den gruppen går över till 2an. Gör dom det så hakar jag på... 08/03 Startade The Division för första gången på ett år förra veckan. Det här blivit ett bra spel. Lite extra kul nu i mars då de kör Global Events varje helg. Destiny känns fortfarande som 1.5, spelmekaniken är bra men spelmässigt fattas det något. 08/03 Det är kul att skjuta saker i Destiny 2, det ger jag spelet. Alldeles för lite innehåll för att vara ett fullprisspel. Även om expansionen hade ingått vettefan om det hade varit värt det. 80% av all utrustning känns att vara mishmash av varandra. Näh,... 07/03 Tycker dock att Star Wars Battlefront 2 var fjolårets mest "upphaussade" spel 07/03 Spelade igenom storyn en gång när det släpptes på PS4 sedan rörde jag det aldrig mer igen. Fanns absolut inget alls att göra när man va klar. 07/03 Säga vad man vill om Destiny 2, men just PvP lyckades de göra betydligt bättre än PvP-misären i Destiny 1 som var en ren pina från början till slut. 07/03 Ja jag tror detta är kruxet. Jag har för mig att Bungie har sagt att spelet inte designats för att spelare ska spela kontinuerligt över en lång tid, utan att det ska vara ett spel som man spelar ett tag och sedan lägger ifrån sig - för att sedan plocka... 07/03 Jag gillar Destiny 2 spelade det som en galning gjorde det mesta skaffade det mesta vart nöjd efter ett par veckor då det inte fanns mycket att göra. Tog en liten pause tills curse of Osiris Spelade mycket men nu fanns det iaf en anledning att spela myc... 07/03 Jag tyckte spelet var riktigt kul men det var för innehållsfattigt så man slutade spela redan efter två månader 07/03
Skicka en rättelse