Rösträttigheter stoppar den ambitiösa modden.

Sorgliga besked för Fallout-anhängare: modden Capital Wasteland är skrotad. Det skriver utvecklarna på Twitter.

Modden var tänkt att återskapa Fallout 3 i Fallout 4. Under arbetets gång insåg man att det finns juridiska hinder för att använda originalrösterna i modden, och projektledaren riskerade att hamna inför skranket. Man övervägde att spela in röstspåren själva, men valde bort detta eftersom man inte trodde sig kunna göra originalen rättvisa. Och därmed var Capital Wastelands öde beseglat.

Så här skriver projektledaren Nafnaf_95 (ja, det är ett nick) på Discord:

Recently we have communicated with Bethesda regarding our planned method to implement the voice acting and other audio from Fallout 3 Into the Capital Wasteland. During this Conversation it became clear our planned approach would raise some serious red flags that we had unfortunately not foreseen .This contact resulted in us changing our methods to attempt to continue working.

After some thought it appears there is no fully Legal way for us to continue developing the Fallout 3 in Fallout 4 Portion of The Capital Wasteland. Projects like these have always existed in a Gray area of the law but we as a team value our connections with many members of the amazing dev team that is Bethesda Game studios.

To Reinforce my point, The Laws around this have not changed. If we were to continue and complete Fallout 3 in Fallout 4 Legally I as the project lead would most probably be Liable for any acts of Piracy and Copyright infringement resulting from the projects release. My self and the Road to Liberty team do not wish to strain the working relationships with other members of the community and Bethesda.

At first we were very reluctant to halt work and decided to start looking into Re recording all the Voice acting. We quickly realised we would have to replace iconic voices like Liam Neeson, Malcom McDowell,Ron Perlman and of course the phenomenal Eric Todd Dellums. Without some of these voices fallout 3 looses its charm and personally I cant bring my self to replace Them.

Även om det ser mörkt ut för detta projekt är hoppet inte helt ute. Man lovar att ta upp projektet igen om Bethesda och ägarbolaget Zenimax ger sitt godkännande. Håll tummarna.

Risken finns att Skywind, Skyblivion och New Vegas moden kanske kommer skrotas med. 15/03 Sen 2002!!! Har gamebryo använts utav Bethesda i TES spelen med lite nya shaders per spel. Kommer ihåg när F3 kom, kändes som oblivion with guns. Sen kom fallout 3.5 som påminde om skyrim without guns. 15/03 @veckans: jepp, om Bethesda inte byter motor till nästa släpp kommer jag att passa. 14/03 Nej verkligen inte. 80-talist uppvuxen med C64, NES, SNES, Amiga osv. Jag gillar absolut snygg grafik i spel, men "Skyrim-motorn" är hemsk på alla sätt och vis. Låst till 60fps, galet input lag, inget ultra-wide stöd, buggig fysik, dålig prestanda osv.... 14/03 Jovisst, men nu handlar ju det om moddare som på sin fritid tagit sig tid med ett projekt som många uppskattar. Tror knappast dessa människor sitter med tillgång till nyare grafikmotorer och skapar ett helt nytt spel i dessa. 14/03 Han har dock en väldigt bra poäng. Falloutseriens grafikmotor är så antik att man undrar vad dom tänker med. Den är klumpig, har få grafikinställningar, stödjer inte mer än 60fps (!) osv. Sen är animationerna ofta klumpiga. Efter succén med idTech6 till... 14/03 2000-talist? som enbart bryr sig om grafik i spel? 14/03 Både denna samt Morrowind i "Skyrim motorn" är så meningslösa moddar. De bygger alla på samma utdaterade dåliga spelmotor, bara en massa slöseri med tid att skapa dem. Det skulle vara så många gånger intressantare om de kunde återskapa spelen i en top... 14/03 Ser tyvärr mörkt ut även om Bethesda i framtiden skulle ge tummen upp för projektet... Många av moddarna har börjat försvinna från projektet och tar med sig de dom har gjort och låter ingen annan återanvända de. 14/03 @Pettor: Jag hittar ut själv. 14/03
Skicka en rättelse