Piratliret har fått sitt Error 37.

Första kvällen för Sea of Thieves blev mer än vad servrarna klarade av, och för att låta servrarna andas har Rare tillfälligt stängt dörren för fler spelare. Det meddelar man via Twitter, där man tidigare under kvällen berättat om anslutningsproblem och andra bekymmer kopplade till högt servertryck.

Såna här bekymmer är som du säkert känner till vanliga när nya, hett efterlängtade multiplayerspel lanseras. Minns det ökända felmeddelandet "Error 37" vid Diablo 3-lanseringen. Och både Rare och Microsoft är nog någonstans glada över uppmärksamheten. Samtidigt lyfter det frågan om det var ett klokt beslut att göra Sea of Thieves brett tillgängligt via Xbox Game Pass-tjänsten just på releasedagen. Game Pass ger prenumeranter tillgång till ett hundratal spel, däribland Sea of Thieves, och i och med att tjänsten kan provas gratis i två veckor - i praktiken en två veckor lång demo - får man anta att det höjt trycket på servrarna en smula.

Förhoppningsvis styr Rare och Microsoft skutan i rätt riktning inom kort. Tålamod brukar vara den säkraste boten mot releaseproblem.

Har du lirat Sea of Thieves än, alternativt stött på problem?

FZ recensionsspelar (som synes) för fullt. Vi planerar att leverera lite tyckande senare i veckan.

här förklarar Rare problemena med luanch dagen. det var många mer som spelade på luanch än i betan. https://www.youtube.com/watch?v=x0KiM8n7e0w 22/03 jag hade inte några problem i tisdags mer än att reputation inte uppdaterades. spelade andras quests. men vet att endel hade problem att komma in och efter 23:00 eller något så kändes det som vi var rätt ensamma i servern. fick ju gjort en massa uppdrag... 22/03 Jag vet inte om något stort multiplayerspel haft en helt felfri lansering. Frågan är om det ens går att kringgå när hundratusentals eller miljontals användare försöker komma in samtidigt, det blir ju til sin natur DDOS-artat. För min del strulade det i... 22/03 Servrarna kraschade även under beta-testerna tydligen. Och Rare har inte lärt sig av dessa.. vilket får en att fråga varför de genomförde testerna alls. 22/03 Enkelt löst på samma sätt alla andra löst det på; skilj på PvP- och PvE-servrar. Då kan de som vill spela mer seriöst göra det, och casuals slipper vara rädda. Den kommer från att Rare äntligen gjort ett bra spel igen, men nu totalt slarvar bort det med... 22/03 Just den kopplingen går inte att göra då det spelen gör är vitt skilt. Dina exempel är alla PvP-spel (inte survival eller va fan det heter - delen av Fortnite men...) med en tävlingsinriktning. Du har inte ett open-world spel som försöker lägga en stor... 22/03 Haha, sicken attityd. Nu spekulerar jag vilt men att Fortnite är gratis beror på flera saker. Dels för att ha en usp mot Battlegrounds (som kostar pengar) och dels en kalkylerad risk där man räknar med att få en kostnaderna via mikrotransaktioner. Och... 22/03 Åhnej, Fortnite som är fucking gratis har fattigt med content? Är du på riktigt eller? För att SoT är ett open world lalla runt och ha "kul" medans LoL är en competetive moba? Priset, du har en bantat mmo-upplevelse som max går att spela i 4-spelar coop... 22/03 Som du skriver, en bra deal, men det ändrar inte spelets grundpris och det dom själva tycker spelet är värt. Men du fortsatt det för att använda det som ett exempel, och ett exempel som inte alls funkade. Din fortsättning va totalt fel väg att gå. Det... 22/03 Ok, det spelar ingen roll att man kan spela det för 79 kr i 6 veckor om man tycker att innehållet ser tunt ut? Det borde väl vara en jättebra deal om man känner att spelet inte räcker så länge? Det vore ju knäppt att betala mer då. Så, trams. Nu var det... 21/03
Skicka en rättelse