Filter, avstängningar och hårdare straff för medvetna mord inom laget.

Ubisoft har med Rainbow Six: Siege visat att man med idogt arbete kan få ett multiplayerspel att inte bara leva vidare utan stadigt växa i antalet spelare. Precis som i många genrekollegor finns det dock problem med otrevliga spelare som med sitt uppträdande försämrar upplevelsen för alla andra. I ett blogginlägg förklarar Ubisoft vilka ytterligare funktioner som är på gång för att minimera detta.

Mycket fokus ligger på chatten, där de flesta övertrampen sker, och man ska bland annat kunna stänga av kommunikation via både röst och text för individuella spelare. Bryter du mot reglerna blir du avstängd i 2, 7 och 15 dagar - eller permanent. Man undersöker även olika sorters automatiska filter.

Ubisoft ska också ta tag i problemet med att folk ibland dödar sitt eget lag med flit, vilket såklart är ett rövigt beteende. Man vill inte gå in på detalj hur detta ska fungera för att inte riskera att det utnyttjas.

Skicka en rättelse