Utvecklarna erkänner problematiken.

Det råder ingen brist på hypersexualiserade kvinnor i spelvärlden. Allt ifrån överkroppar till midjor förvrängs inte sällan till oproportionerliga storlekar eller former. Speljätten Riot har sen en tid tillbaka fått kritik för just detta varpå de svarat att de ska förbättra sig.

Trots detta har den senaste hjälten i League of Legends, Kai’Sa, fått just denna design. I en QA svarar Riot på kritiken när en användare frågar varför hon har en onödigt djup urringning.

De erkänner att designen inte landande särskilt bra hos spelare och de sticker inte under stolen med att hjälten i nuläget är översexualiserad. Tidiga designkoncept av henne hade inte den djupa urringningen, men detta fick det att kännas som att karaktären var mer en varelse snarare än en person som bär en dräkt, vilket var tanken från början.

Eftersom spelets karaktärer är betydligt mindre än de uppblåsta konceptbilderna går det till viss del förstå problematiken med att kunna urskilja detta i spelet. Men frågan återstår, gick det verkligen inte lösa på något annat sätt?

Avgör själva!

Vad bra. De flesta har ju lärt sig att undvika sådana här misstag, men man blir ändå glad varje gång en studio inser vad de gjort och bättrar sig :) 01/05 @Theo B: Det har du rätt att tycka men bara för att du tycker det så betyder det inte att det är rätt eller fel. Andra kanske tycker tvärtom. Jag tivlar på att riot bara gör sexiga kvinnor för att det säljer, det ser ju för de flesta ganska bra ut (för... 30/04 Nu var det länge sen du skrev detta, men jag råkade inte se ditt inlägg förrän nu. Jag tror inte att jag någonsin påpekade att sexigheten är fel, endast att det inte passar in i just denna karaktär. 30/04 @Theo B: Att kräva att det bara är egenskaper som är "aktiva" är de enda som "ska spela roll" är ganska konstigt och trångsynt. Att vara sexig och badass är inte fel utan kan snarare uppfattas som ännu bättre (kan slåss och "get them boys"). Att vara... 13/04 I mitt inlägg skrev jag tydligt "distraherar från karaktärens intressanta egenskaper" och inte "distraherar från spelet". Feltolka inte avsiktligt. 13/04 @Metroid: Fast hur får du att män förväntas vara tuffa och hårda mm till att de är onda? Färdiga roller och förväntningar finns på båda könen, att några få högljudda effektsökare påstår att alla män är onda (för det är inte en majoritet) gör ju inte all... 13/04 Det är nog verkligen ingen som missat det, men som de flesta är jag rätt så trött på att man inte förstår vad datorspel är. Hint, det är inte på riktigt, det finns en annledning till att karaktärer ser helt orealistiska ut, både på det sexuella planet... 12/04 Det kanske blir bättring i spelvärlden, iaf så har vi idag fler riktigt bra skrivna och gjorda kvinnlig karaktärer att spela med än för bara några år sedan. Men visst lever den finniga tonårspojkens våta dröm om kvinnligt utseende kvar hos många utveckl... 11/04 @Tobias Solem: Offtopic är detta men en liten fråga eller hur man säger det. Styrka ock dominans kan väl se olika ut? Här är ett exempel från igår där Pokimane streamar inför 16000 tittare och då Fortnite, och förmodligen kommer att komma ihåg "one boob... 10/04 Om ditt inlägg raderats så bryter det mot reglerna du godkände när du skapade sitt konto. Inte mer komplicerat än så. Vi skickar pm i de fall vi tycker att övertrampet är tillräckligt grovt för en varning. Jag skrev ett inlägg om att inlägg raderats pre... 10/04
Skicka en rättelse