Hup Holland Hup!

Det här med loot-lådor har det varit rätt mycket snack om på senare tid. Konceptet kring dessa lådor är inget nytt men förra året så fick vi se fler och fler spel integrera dem på rätt så skamlösa sätt. Detta gjorde att fenomenet uppmärksammades, inte bara av spelare utan även av myndigheter som började ta en närmare titt på det för att se om konceptet bröt mot någon form av spellag.

Spelkommissionen i Nederländerna undersökte tio spel som alla hade loot-lådor i sig. De fann att fyra av de tio spelen bröt mot landets spellagar. Spelen var Dota 2, FIFA 18, Rocket League och PlayerUnknown's Battlegrounds.

Det dessa spel föll på var att loot-lådorna innehöll föremål som hade ett marknadsvärde utanför spelet. Så genom att köpa loot-lådor kan en person få sällsynta föremål som den kan sälja för riktiga pengar via marknadsplatser.

Spelen måste nu ändra hur deras loot-lådor fungerar och det måste de göra innan den 20 juni. Om de ej gör det så riskerar de att åka på böter eller förbjudas i landet.

Den nederländska spelkommissionen sa också att många av spelen hade en beroendeframkallande design på loot-lådorna som kan jämföras med design för hazardspel.

Marja Appelman, från den nederländska spelkommissionen, hade detta att säga om loot-lådorna som de studerade:

"They are designed as gambling games are designed, with the feeling that you have almost won. There are all sorts of sound effects and visual effects when you open such a loot box, so you have a tendency to play through and through.

I call on all game companies not to make loot boxes accessible to children anymore and to remove addictive elements."

I Sverige har civilminister Ardalan Shekarabi beställt en undersökning om loot-lådor ska klassas som lotteri här. Målet är att en ny lagstiftning kring detta ska träda i kraft redan januari 2019.

Har inte sett något vettigt argument emot hittills. Bara en massa "DET ÄR ETT BEROENDE" eller att barn stjäl deras föräldrars kredit-kort. Vilket är väldigt otroligt. 17/05 @ebackman2: vadå skyll dig själv? Läs vad jag skriver istället för att lägga ord i mun på mig. 23/04 @Dominus: Med unga menar jag folk under 18. Så att de inte har några egna pengar vet jag inte. Men du sket helt i min poäng. Tycker det är patetiskt att detta försvaras med skyll-sig-själv mentalitet, speciellt när det är riktat mot unga. 23/04 Unga har dock inga egna pengar att kunna köpa några som helst lootlådor, om nu inte föräldrarna ger dem ett bankkort och sedan väljer att inte spärra det för köp över internet. 22/04 Visst. Man kan lägga allt ansvar på föräldrarna. Men att det läggs till aggresiva casinoliknande inslag i spel som är riktade mot unga, för att tjäna lätta pengar, tycker jag är äckligt. 22/04 Ett tips är att läsa inlägget du själv citerade. Och angående sista stycket i ditt inlägg så är det föräldrarnas ansvar, inte utvecklarnas. Men som jag skrev i mitt första inlägg så är det latar föräldrar som använder TV-spel som någon form utav barnvak... 22/04 Overwatch är det enda spelet som jag anser att det kan vara ok, eventuellt R6 siege. Men hur många spel ger ut gratis innehåll, heroes, maps under flera år? Fifa, cod, battlefront, t.om singleplayerspel nuförtiden, har väldigt tveksamma implementationer... 22/04 Du kan inte jämföra spel från början på 2000-talet med spel på 2010-talet. Ta Overwatch som ett exempel, som gör det bra med lootlådor enligt mig. Visserligen är det Buy to play, men efter att du har köpt spelet så behöver du inte betala en spänn för... 22/04 Men varför ska det finnas sk "lootlådor". Ta bort spelets naturliga progression för att låsa det bakom en slot-liknande-random-maskin..? Varför inte göra som förr i tiden och låsa upp saker när man lvlar upp eller gör något bra? Spelen går över gränsen... 22/04 Så går det tyvärr när föräldrar idag använder tv-spel som någon sorts barnvakt och gärna delar med sig av sitt kreditkort eller liknande. Tror knappast att en 12-åring köper en låda för egna pengar från sitt egna kontokort. Och angående vuxna så är det... 21/04
Skicka en rättelse