En av förra veckans stora snackisar här på FZ var trailern för Atomic Heart. Första titten på det ryskutvecklade spelet doftade sovjetisk kitsch i Fallout-anda, glädjefyllt våld och en stor skopa Bioshock-känsla. Nu har PC Gamer lyckats få svar på några frågor om spelet som på bara ett par minuter lyckades göra oss mycket intresserade. Vi bryter ner intervjun, allt för er bekvämlighet.

  • Atomic Heart är ett open world-spel som täcker “hela Sovjetunionen”.

  • Nyckelplatserna i spelet binds ihop med ett intrikat järnvägssystem.

  • Plant 3826 är en underjordisk byggnad som har tentakler över hela kartan.

  • Faciliteten byggde från början jordbruksrobotar som skulle hjälpa till på fälten, i hemmen och i skogen, samt skydda invånarna. Maskinerna var omåttligt populära och fanns överallt, men sen gick något fel och de blev galna.

  • Hjärnan bakom spelets upplägg heter Artyom, precis som huvudpersonen i Metro-spelen.

  • Utvecklarna har hämtat mycket inspiration från sin barndom; många av dem föddes under sovjeteran.

  • Den inspirationen, kombinerat med internet, robotik, Sovjet och matkuponger, födde Atomic Heart.

  • En kärlekshistoria ligger till grund för händelserna i Atomic Heart.

  • Spelet kan även komma att innehålla zomies!

  • Huvudpersonen kan tillverka sina egna vapen, och nästan allt han hittar kan användas som tillhygge.

  • Utvecklaren Mundfish jobbar även på ett VR-spel som utspelas i samma universum. Soviet Lunapark VR ska släppas redan denna månad.

Uttalandet om att spelet täcker hela det forna Sovjetunionen ska naturligtvis tas med en stor skopa salt. Troligt är att kartan gör det, men att man bara kan utforska vissa platser till fots. Dessa kan i sin tur kännas som "open world".