Här är de viktigaste nyheterna i årets just avtäckta Call of Duty.

För en timme sedan ryckte Treyarch täckelsen av Call of Duty: Black Ops 4 på ett event i Los Angeles. FZ:s Gustav Höglund är på plats, och nedan listar han de största nyheterna. I natt eller tidigt i morgon bitti bjussar han på gameplay-intryck, så håll ögonen öppna.

  • Call of Duty får Battle Royale! Läget kallas "Blackout" och innehåller karaktärer, vapen och fordon från hela spelserien. Kartan innehåller bitar av kartor från tidigare spel och är "tusen gånger större än någon karta tidigare". Ingen information om antal spelare eller hur läget kommer fungera i detalj. Beslutet att lägga till Blackout togs mitt i utvecklingen av Black Ops 4.

  • Ingen traditionell kampanj, singleplayer fylls istället av "Specialist missions" som knyter an till karaktärerna i multiplayer. Den andra delen av singleplayer är zombieläget som kommer tillbaka, större än tidigare.

  • Spelet har tydligare PC-inriktning än någon titel tidigare och släpps exklusivt på Battle.net, precis som Destiny 2 (ingen Steam-release, alltså). Beenox och Blizzard har hjälpt till att utveckla PC-versionen och Treyarch utlovar gott om inställningargodis för de som föredrar mus och tangentbord.

  • Vid release finns tre separata scenarier till zombieläget. Gladiatorstrider i Rom, Titanic med zombier samt en remaster av en tidigare bana. Helt ny handling och karaktärer som osar 1930-tal. Det ser storytungt och utflippat ut.

  • Zombieläget går den här gången att finjustera efter tycke och smak. Tutorialbanor, svårighetsgrader och mutationer går att flippa av och på för att skräddarsy upplevelsen. Det finns dessutom bottar, om man vill spela ensam.

  • Den traditionella multiplayern skippar wall-running och skuttande över hustak, Treyarch vill ta tillbaka Black Ops till marken igen. Det ser mer ut som gamla titlar än Titanfall.

  • Tydlig inriktning på specialistklasser med unika förmågor, föremål och vapen. Det känns väldigt Rainbow Six: Siege. En klass kan sätta upp barikader, en annan kan täcka delar av kartan med rörelsedetektorer, en tredje kan spärra av delar av kartan med napalm. Tänk en mix av Siege och lite Overwatch.

  • En annan nyhet är hälsomätare! Regenererande hälsa säger tack och hej, med andra ord. Nu kan man istället hela sig själv, vilket Treyarch presenterar som ett till lager av taktik. Nu måste man inte bara hitta tid att ladda om, men också avgöra när det är läge att trycka en spruta i bröstet. En specialist fungerar som "Medic" och kan ge sina lagmedlemmar bonushälsa.

  • En tredje nyhet är "Fog of War" på minikartan. Spelare kan bara se fiender som befinner sig i upplysta delar av kartan. Med detta vill Treyarch premiera lagarbete och kommunikation.

  • Alla dessa förändringar i multiplayerformulan är designade för att sakta ned tempot och skapa en mer taktiskt upplevelse, menar Treyarch. Jag tycker fortfarande att det ser Call of Duty-snabbt ut, men jag återkommer efter att jag suttit ned med spelet. Rapport kommer i natt!

Call of Duty: Black Ops 4 släpps den 12 oktober (notera - oktober, inte november. Tacka Red Dead Redemption 2 för det). Aktuella plattformar är PS4, Xbox One och pc, den sistnämnda alltså enbart via Battle.net.

@Dizzz Ja precis som jag nämnde innan så är ju inte konceptet banbrytande, men jag ser ändå att det kommer kunna bli skillnader i spelmekaniken. Lathet borde ju ha varit att fortsätta på samma sätt som de alltid gjort. Här försöker de ändå göra något... 21/05 @uberpwnage2.0: Konceptet är exakt likadant. Det du tar upp är skillnader i spelmekaniken och inte koncepten där både DM (Quake) och TDM (X Cod spel) gäller att döda sin motståndare och samla poäng. Att introducera BR är bara ren och skär lathet.. i ett... 21/05 Knappast. Man kan tycka vad man vill om deras spel, men de levererar hög kvalitet på många plan, vilket är raka motsatsen till McD. 21/05 lol redan nersmutsat. Blizzard är spelbranschens MC Donald's 20/05 @Dizzz Det kommer ju inte vara samma typ av BR som alla andra spel. Alla typer av Deathmatch genom FPS genren är inte exakt likadana just för att skjutandet av sig själv är väldigt annorlunda. Quacke Deathmatch och Cod Deathmatch är väldigt annorlunda... 19/05 @uberpwnage2.0: Deras BR är uppenbart vara ett "nytt" gamemode till deras redan urvattnade koncept av multiplayer. Så varför folk skulle skrika "Yeii nytt koncept" förstår jag inte. Det är ju samma koncept förutom att de slängt in ett gamemode i det.... 19/05 Tråkigt de smutsar ner Blizzards märke med sånt här. 19/05 Inte konceptet i sig men hur de kommer göra det unikt till Cod är det intressanta. Ser ju mycket hellre ett BR med en Cod twist än att de fortsätter med samma multiplayer och tråkiga singleplayer tåg som de kört i flera år. Dessutom är det ju långt ifrå... 18/05 Jo för det är ju de enda som de har gjort nytt med detta spel.... 18/05 Ja. För BR är ju verkligen banbrytande. 18/05
Skicka en rättelse