Pixlig genreblandning av Bjarneby & co är snart nu i hamn.

Uppdatering: Kickstarter-målet är nått, och 198x blir av. Stort grattis, Bjarneby & co! Insamlingen är igång i tio dagar till, och stretch goals finns.

Ursprunglig nyhet: Efter att ha bedömt spel sedan 2006 är våra ärade kollegor på tidskriften Level i färd med att själva göra ett spel. Namnet är 198x och det rör sig om en retrodoftande mix av en mängd genrer: beat 'em up och racing, shoot 'em up och rollspel, allt inbäddat i ett rosa pixelskimmer.

Utvecklingen sköts av Hi-Bit Studios, där vi finner Level-medarbetare som Victor Sjöström, Daniel Eyre och Daniel Grigorov. Spelet regisseras av Tobias Bjarneby, som beskriver det med följande ord hos Loading.se:

198X är en uppväxtskildring och en kärlekshistoria, där varje möte med ett nytt spel blir ett eget äventyr, en egen upplevelse, i sig. Det är ett beat ’em up, ett shoot ’em up, ett racingspel, ett ninjaspel, ett rollspel. Men mest av allt är det en berättelse om att hitta sig själv – och sitt självförtroende – i spelen.
På så sätt är 198X också den naturliga vidareutvecklingen av allt vi skrivit i alla tidningar vi gjort. En fortsättning på historierna om hur spel påverkar våra liv, förändrar dem och förbättrar dem.
198X är – precis som LEVEL – berättelsen om oss.

198x finansieras via Kickstarter, med 500 000 insamlade kronor den 2 juni som mål. Med elva dagar kvar är man snubblande nära att lyckas – det fattas mindre än 9 000 kr. Minsta bidraget för att få tillgång till spelet är 170 kronor, men givetvis kan du slanta in mer om du så vill. Du har till den 2 juni på dig. Om allt går vägen, vilket det verkar göra, siktar man på att ha spelet färdigt i mars 2019.

Skicka en rättelse