Det kostar att ligga på topp.

Star Citizen har dragit in 186 miljoner dollar (nära 1,65 miljarder kronor), och är utan konkurrens crowdfunding-världens mest framgångsrika spel. Men insamlingen fortgår löpande, och det senaste erbjudandet sätter någon form av rekord.

The Legatus Pack innehåller de flesta rymdskeppen – 117 stycken – och 163 andra föremål, vilket får ses som en våt dröm för spelets främsta anhängare. Dessvärre är prislappen mindre upphetsande – 27 000 dollar (knappt 238 000 kronor) vill man ha för paketet. Det ger ett snittpris på 230 dollar per skepp (om man bortser från övriga prylar).

Av någon anledning måste man redan ha lagt 1 000 dollar på Star Citizen för att få se hela innehållet i paketet – en aning ironiskt med tanke på att man då sannolikt redan äger åtminstone något av de 127 skeppen. Men både paketets övergripande innehåll och en detaljerad listning återfinns i spelets forum.

@Tomas Helenius: Har du frågor så fråga bara så ska jag delge vad jag vet och hjälpa till att hitta svar. Sitter på Geeks Discord med samma namn. 08/06 @Tomas Helenius: Om du backade spelet tidigt och inte har bytt start-skepp har du nog en Aurora, annars kan det vara en Mustang. @Soulless: Spel av detta slag tar runt 7-9 år att utveckla, och det av en redan uppstartad och fullt utvecklad studio. Det... 06/06 SC skeppen ÄR inte i närheten så komplexa som DCS planen. DCS återskapas inte bara med noggranhet på interiör och kontroller utan även faktiska flygegenskaper, mycket efterforskning och tid går åt till att säkerställa att planen beteer sig som verklighe... 06/06 @Maddox: tack för info. Ett problem med SC är att det finns enorma mängder info, och inte alltid givet var den finns. Fast i detta fall kanske DCS har samma problem, att det inte framgår tydligt direkt varför man ska betala 600-800 kr för ett enda flygp... 06/06 @Tomas Helenius: Vilket skepp har du? jag har en Avenger och den modellen har hängt med sedan de började utveckla spelet. Alla versioner av den får en rejäl uppdatering med 3.2. Tanken är att i många, kanske alla skepp så ska man kunna komma åt vissa... 06/06 Star Citizen påminner lite om flygsimmen DCS i försäljningsupplägget: farkosterna säljs styckvis. Den stora skillnaden, antar jag, är att DCS-planen är extremt noga återskapade tolkningar av förlagorna, med i stort sett varje knapp, reglage och system... 04/06 - "Ehmmm... Folk vill ge oss skitmycket pengar för i stort sett ingenting... Ska vi tillåta det?" - "Nej! Det är oetiskt att ta pengar från rika som vill ge bort dem!" Varje kommentarsfält under artiklar om Star Citizen... 03/06 Om Star citizen vore en färdig produkt så skulle jag inte tycka att det var så märkligt att folk är beredda att spendera $27000 på skepp i det. Folk har väl rätt att slänga sina pengar på vad de vill, eller? Det är väl egentligen inte konstigare än att... 03/06 @kebbe: Du jämför fortfarande tillvägagångssättet att tjäna pengar mellan två hela skilda företag och projekt. Cloud Imperium Games skapades för att utveckla Star Citizen. Det är ett nytt företag som inte har någon utgivare utan har endast crowdfunding... 02/06 Nej, jag jämför två spel som båda valt att pressa mjölkningen av spelarna till sin yttersta gräns. Du kan rationalisera det hur du vill, men det är precis vad som händer med Star Citizen. 02/06
Skicka en rättelse