Om han gjorde det idag skulle det likna Witcher 3.

I höstas lämnade Mike Laidlaw Bioware efter fjorton långa år där han framför allt gjorde avtryck i Dragon Age-serien; lead designer för originalet och tvåan, creative director för Inquisition.

I en intervju med Eurogamer talar Laidlaw om det senaste (men inte sista!) Dragon Age. Där och då fick spelet fina betyg men när Witcher 3 släpptes en tid senare fick Laidlaw sig en tankeställare. Han värld framstod plötsligt som "lite ihålig" och "ojämn" när man ställde den bredvid CD Projekts Red fenomenala storverk, menar han. Idag skulle han gjort Inquisition annorlunda.

We recognized it was a little hollow.

I love the way The Witcher 3 put more cinematic, more heavy story quests into those open worlds in order to even out the pacing and do it in a way players responded to super positively. Whereas in our case, it felt like there were two phases of the game: there was the stuff in the open world which, again, the writers did a great job of theming each zone so it had like, oh, this is the one where there was an expedition that went missing and it’s all full of notes, but it was never quite the same as the level of intensity you got when you went back in time and rescued Leliana from Redcliffe. Those were heavily cinematic. So, I think it was a bit jarring due to being inconsistent.

If I could go back I’m sure we’d look closer to The Witcher 3 – in the hindsight that I’ve seen The Witcher 3. Even we knew it was living where it was and we hadn’t balanced our budget in our deployment of stuff properly in the same way hindsight would have led me to do.

Det är inte första gången Mike Laidlaw uttryckt sin beundran för CD Projekt Red och spelen de gör. Tidigt i våras berättade han att han vore milt sagt sugen på att jobba med Cyberpunk 2077.

Måste väl finnas bättre sätt att göra spel bra än att använda sig av filmsekvenser. 29/05 Dragon age 1 och dess DLC var det bästa även om världen man spelade i var ganska linjär. 2an hade bra story men allt annat var ett grymt nerköp. I Inqusition lyckades de mot alla odds få fightingsystemet bli SÄMRE än 2an (det är en bedrift) Storyn därem... 29/05 Dragon Age Origins: Fick mig att minnas tiderna med Baldurs Gate, Neverwinter nights, planescape osv. 2an och 3an var extrema letdowns.. Sen kom Pilars Of Eternity ut och då glömde jag allt med Dragon Age och har inte tittat tillbaka. Deras fixering på... 29/05 Älskade Dragon Age: Origins. Hade längtat efter något som kunde fylla Baldurs Gate's plats. Sen kom tvåan som en hästspark rätt upp i juvelerna. Har nog aldrig varit så besviken på en uppföljare någonsin. Nya stridssystemet hade jag eventuellt kunnat... 29/05 jag tycker snarare det släpptes för tidigt. Om man följde det som sades osv om spelet, var det mycket som ändrades i systa stund eller inte kom med i spelet. Själva områdena var ju vackra 29/05 Tror jag spelade Inquisition i 15-20 timmar innan jag gav upp. Det fanns inget som höll uppe intresset. Striderna var rätt banala - skåpmat - medan gameplay i övrigt var direkt uselt. MMO-känsla i ett singleplayer-RPG betackar jag mig för. Fifan. Manuse... 29/05 De jag saknade mest i Inquisition var Wade och Herren :( 28/05 Tycker personligen att Inquisition är favoriten. 1an körde jag aldrig klart, 2an varvade jag då jag tyckte det var bättre än 1an och Inquisition har jag lagt många timmar på. Många (men absolut inte alla) världar är ruskigt snygga och har fantastisk atm... 28/05 Ettan är min favorit, tvåan har blivit bättre med genomspelningar och trots ~90 timmar i Inquisition kommer det på en tredjeplats. Känner mig inte alls unik med den uppfattningen, det verkar vara hur majoriteten känner. Men alla tre har utan tvekan kara... 28/05 Tycker inquisition var ren skit tyvärr. Tvingade igenom mig en bit av spelet men det gick verkligen inte så jag avinstallerade. Tråkig combat, enformiga questar och sjukt stel värld att springa runt i. Ville verkligen gilla det men föredrar Origins lätt... 28/05
Skicka en rättelse