Svårt konkurrera med gratis.

För något år sedan gjorde Square Enix bra affärer med sina Go-titlar, alltså välgjorda mobilspel med en prislapp kring 50 kronor. Mellan 2014 och 2016 gjorde man tre spel i serien: Hitman Go, Lara Croft Go och Deus Ex Go.

Men saker förändras snabbt i spelbranschen, och efter free to play-framgångsdrömmen Fortnite: Battle Royale har man beslutat att lägga konceptet på hyllan. Det säger Patrick Naud, studiochef för Square Enix Montreal, till PC Games Insider, skriver Pocket Gamer.

Naud menar att marknaden för premiummobilspel får det allt tuffare. Orsaken är free to play-spel erbjuder en närmast lika polerad upplevelse om Go-titlarna, vilket gör att spelarna logiskt nog blir allt mindre benägna att betala för spelen.

It's one of the challenges we have today is the premium mobile market is diminishing. You've got more and more high-quality free titles so there are even fewer and fewer people inclined to try something that will not be free.

Despite the critical success and the great revenue we've had, it's sad to see that our games are only played by a small slither of the population because of the price point. That's such a big barrier for mobile users. A lot of people consume mobile games only and they have all these options, all these games; why should they invest money in this one unless they're very convinced?

That doesn't mean they won't spend in-game, but they want to spend on a game that they're sure they're going to like. The perception of choice makes it that even if it's only $5, that's too much.

Men Square Enix Montreal har inga planer på att kasta in handduken. Istället letar man nya koncept och idéer, och målet är fortfarande att producera några av marknadens bästa mobilspel, säger Naud.

En bra ambition, säger vi.

@edgren: Ja de var inget seriöst inlägg trodde det var så uppenbart så skrev aldrig (skämt) som jag tydligen borde gjort. :) 04/06 Det används fortfarande bland vissa titlar, och jag tror inte att det kommer försvinna så länge det finns spelutvecklare som vill erbjuda spel de själva vill spela. Inte för att gratisspel behöver vara dödstråkiga och att dess utvecklare hatar sina egna... 04/06 Alltså, jag vill döda pessimismen härinne lite. Det är klart att det kommer finnas utrymme för betalda spel, jag föredrar fortfarande betalda spel då jag spelar en hel del single-player. Multiplayer kan jag förstå att det blir svårt att konkurrera med... 04/06 Jag tar mycket på allvar, vilket har både sina fördelar och nackdelar. 04/06 @Ti994a-C64-Amiga-PC: jag är helt på din sida men tyvärr är vi i minoritet. 04/06 Asso...du vet att han säkerligen är medveten om detta men ville göra sig lustig då CS innehöll just ordet GO...väl? :D ..annars swishade nog hans kommentar över ditt huvud :) 04/06 Har själv aldrig lyckats få ut mycket nöje av något mobilspel överhuvudtaget. Den relativt sett minimala skärmen tillsammans med opraktisk/begränsad kontroll, extremt mycket sämre ( i mitt tycke) spelutbud, samt det faktum att spelar man med mobil så... 04/06 Trist. Framför allt på mobilfronten betalar jag MYYYYYCKET hellre 50 spänn för ett spel ,och sen har jag hela, än att chippa in pengar för bonusar, pengar för nya hjältar etc Kör ett tower defense spel (Realm Defense) nu som är kul, men 200 bagare för... 04/06 Jag tycker att f2p är bästa modellen som finns idag och Square Enix borde nog börja arbeta på sådana spel. Vet att folk klagar på att F2P spel är "pay to win", men dessa aspekter finns redan inom spel som inte är F2P. 04/06 Ja, det tror jag med :) Får hoppas på det. 04/06
Skicka en rättelse