Miyazaki gör sig av med RPG-elementen från Dark Souls och satsar på action.

Trailern för Sekiro: Shadows Die Twice, det nya spelet från FromSoftware, kom lite som en överraskning på Microsofts presskonferens under E3. Utvecklaren har bytt förläggare till Activision och bjuder på Tenchu-inspirerat ninjalir i Japanska miljöer.

Så vad är det? Ännu en spirituell uppföljare till Dark Souls, precis som Bloodborne var? Är det något helt nytt? Vi på FZ sammanfattar nyheterna som dykt upp sedan trailern visades.

Spelet kommer inte innehålla multiplayer som i Dark Souls och Bloodborne.
Enligt utvecklarna vill de fokusera helt på singleplayer utan att behöva balansera spelet med co-op eller PvP i åtanke. Oklart om spelarmeddelanden återkommer.

Enligt utvecklarna är Sekiro inte ett rollspel utan ett action- och äventyrsspel.
Enligt flera journalister som fick se E3-presentationen bakom stängda dörrar upprepade FromSoftware vid flera tillfällen att Sekiro inte är ett rollspel. De presenterar det istället som ett actionspel med vissa rollspelselement.

Sekiro kommer inte ha karaktärsnivåer, attributpoäng eller klasser.
Kanske den största skillnaden mot Soulsborne! Säg hej då till Oblivion-doftande ansikten, skräddarsydda karaktärer och masoschist-genomspelningar på nivå 1, med andra ord. Miyazaki och teamet vill med detta strömlinjeforma upplevelsen och låta spelaren upptäcka världen i sitt egna tempo. Tänk tidigare Souls-spel med ett stänk av Zelda och Metroidvania.

Miyazaki utlovar samma typ av berättande och kryptiska handling som i tidigare spel.
Ni som älskar hur handlingen i Dark Souls och Bloodborne bubblar i bakgrunden och berättas genom föremålsbeskrivningar och luddiga konversationer kan andas ut. Som ett stort fan av handlingen i Bloodborne hoppas undertecknad på ännu en skruvad story med många frågetecken.

Staminamätaren försvinner och ger plats åt "posture".
Blockerade slag sänker posture och när mätaren är tömd kan spelaren utdela en dödlig attack. Striderna kommer handla mer om att parera motståndarens slag och hitta öppningar. Perfekta blockeringar sänker motståndarens posture utan att spelaren påverkas. Miyzaki säger i en intervju att de vill komma åt känslan av "the clashing of swords."

Som Dark Souls och Bloodborne – men inte alls.

Shinobi-protesen som syns i trailern kommer kunna hålla flera olika föremål och dessa går att uppgradera.
I trailern ser vi bland annat en yxa som kan användas för att bryta fienders försvar, bomber som kan förvirra och paralysera fiender, en utfällbar sköld samt den flitigt använda gripkroken. under E3-demonstrationen visades även en eldkastare upp som kunde täcka spelarens svärd i eldflammor. Shurikenkastare ska också finnas som alternativ.

Gripkroken kommer användas för att ta sig fram genom världen men även i strider.
Surprise, surprise. FromSoftware vill öppna upp världen vertikalt och ge spelaren nya möjligheter att ta sig fram i världen. Med detta kan spelaren planera sin attackplan och ge sig på ont anande fiender ovan ifrån. I trailern kan vi också se hur spelaren använder kroken offensivt för att minska avståndet till fienden på häst.

Spelaren kan göra sig av med fiender i tystnad och smyga för att skaffa sig ett övertag eller undvika hot.
Med hjälp av stealthmekanik ska spelaren kunna lyssna in på konversationer mellan fiender och ta reda på mer om deras svagheter och annat gott. Under presentationen på E3 beskrevs ett ögonblick där spelaren gjorde sig av med fiender i tysthet för att undvika upptäckt.

Sekiro kommer innehålla både traditionella bosstrider samt "katt och råtta"-liknande strider mot enorma fiender.
En av dessa är striden mot ormen som syns i trailern ovan. Striderna beskrivs som "pussellika" där spelaren måste använda sin list för att undvika faror.

Spelvärlden ska vara sammankopplad och likna den i första Dark Souls till upplägg.
Förhoppningsvis kommer vi alltså kunna upptäcka fler kluriga genvägar och teleportera mindre, något som efterfrågats av många fans sedan 2011. Det är fortfarande oklart om Sekiro kommer innehålla ett system liknande Dark Souls lägereldar och lyktorna i Bloodborne.

Källa: Sekiro på Reddit

Hur är suget efter det nya spelet Från Dark Souls-gänget? Skriv av dig i kommentarfältet!

@D01tY: Personligen skiter jag i PvP så att det var problem med invasioner i Bloodborne gör mig inte så mycket men jag förstår verkligen vad du menar då jag rört vid den biten mer i DS3 (PvP behövs för achievements). Känslan, atmosfären, spelstilen...ja... 21/06 Fläskig artikel! Tack :D 20/06 Ja, och att det fanns ett stridssystem på plats som i alla lägen gällde, och kändes likadant. Ju mer "specialgrejer" det finns, desto mer styrt och scriptat känns det. 20/06 Sant, en grej som var nice med Dark Souls var ju att man rörde sig som en människa och de flesta vapnen var också realistiska. 20/06 Bryr mig inte om det finns PvP, däremot är det tråkigt att de skalat bort RPG-elementen. Men det viktigaste av allt är att karaktärens rörelsemönster och striderna inte får kännas för "häftiga". Och det verkar det tyvärr finnas en del av här. Övernaturl... 20/06 Påminner lite om Ninja Gaiden. :O 20/06 @Gen: Bloodborne är som Demon souls och kommer nog bara komma en. Ja detta ser man fram imot men 90% av varför Dark souls är så bra och speöas flitigt fortfarande är ju Jolly co-op och PvP. Kommer göra spelet mycket sämre för mig att inte kunna invadera... 20/06 Customization är ju typ hälften av glädjen ju... Inget är så underhållande som att en person som ser för jävlig ut springa omkring och spöa allt runt omkring. :) 20/06 Jag hoppas fortfarande att det kommer ett Bloodborne 2 till PS4/PS5 någon gång framöver. 20/06 Hoppas och tror att det kommer bli riktigt bra. Tacka gudarna att det inte blev något exklusivt. 20/06
Skicka en rättelse