I mars i år släppte Josef Fares sitt andra spel, A Way Out, med EA som utgivare. Och den tidigare filmregissören verkar trivas i speljättens sällskap, särskilt det stöd han och hans studio Hazelight får. I ett samtal med Eurogamer ger han EA en hel del beröm:

Ja, vi är med EA. Det är inga problem. Det är superbra support. Jag bryr mig inte om vilken publicist jag jobbar med, det kommer vara likadant. Så här jobbar jag: jag respekterar den ekonomiska aspekten men ingen jävlas med planen – det är väldigt, väldigt viktigt. Och de vet det hos EA nu, och de är superhjälpsamma, super-hjälpsamma.

Kort efter A Way Out-releasen berättade Fares att man börjat arbeta på nästa spel. Han avslöjar ännu inte vad det kommer handla om, men i samtalet med Eurogamer säger han att det kommer vara väldigt annorlunda än både A Way Out och hans första spel, Brothers: A Tale of Two Sons.

FZ träffade Josef Fares inför A Way Out-releasen i mars. Han pratade bland annat EA-hat och "Fuck the Oscars!"-incidenten.

Det lutar också åt att nästa projekt blir större och med längre speltid än A Way Out, men han betonar att det inte är fråga om ett AAA-spel. Spellängd har ju länge varit ett kärt ämne för frispråkige Fares, som flera gånger betonat att man bör se på spel utifån vilken upplevelse de ger istället för hur långa de är. Nyligen sa han att drygt 50 procent spelat igenom A Way Out på PS4. En hög siffra, enligt spelbranschens sätt att se det, men som i filmsammanhang skulle ha varit smått absurd.

Föreställ er att någon som James Cameron sa: "Åh, bara 50 procent lämnade biograferna. Wow, det är fantastiskt." Det är galet.

Fares och Hazelights nästa spel blir alltså större, och det kommer dröja ett bra tag innan de är redo att visa upp det. Kanske två eller tre år, säger han i intervjun.