Poänglöst att haka på trenden, menar Take Two-chefen.

Under det enorma spelparaply som är Take-Two hittar vi spelkolosser som Grand Theft Auto och Bioshock – men inget battle royale-spel. Med tanke på framgångarna hos PUBG och Fortnite, och det faktum att såväl Call of Duty som Battlefield snart hakar på trenden, vore det kanske rimligt att anta att Take-Two också vill vara med. GTA V har ju till och med doppat tårna i battle royale.

Take-Twos vd Strauss Zelnick är exalterad... not! Han tror inte att Nästa Stora Grej™ blir en Fortnite-klon och därför finns det ingen poäng i att haka på battle royale-trenden.

You can’t possibly believe that battle royale is the only mechanic that has captured people’s attention that interacts with entertainment. So if you’re busy cloning it, you’re going to get to market in three years. Good luck to you. You don’t think there will be another hit in between now and then? Because I do. Do I think that it’s a hit that will be a clone of Fortnite? I do not.

Det berättar Zelnick för Gamedaily. Han utesluter inte battle royale-mekaniken ("Vi har använt sådan förut"), men han vill inte att de gör något som bygger så tydligt på ett annat recept. Han erkänner villigt att han önskat att Take-Two legat bakom Fortnite, men fyller i:

'Hey, look at Fortnite, shouldn’t everything you do be some example of Fortnite?' The answer is absolutely not. If we turned an upcoming release into a sad, diluted version of Fortnite, I can assure you it would fail, in addition to being embarrassing.

Zelnick stänger inte dörren för att låna gjorda idéer till vissa delar av deras spel, så battle royale i exempelvis Bioshock, Grand Theft Auto och Red Dead Redemption verkar inte uteslutet. Det låter dock som framför allt egna idéer och identiteter är betydligt mer prioriterade.

Skicka en rättelse