Skuldbelägger inte EA för Star Wars-debaclet.

Amy Hennigs (Uncharted, Legacy of Kain) tid på EA fick ett dystert slut. Planen var att hon skulle skapa ett episkt Star Wars-äventyr – "Project Ragtag" – tillsammans med Visceral Games, men EA valde att lägga ner studion och lägga Ragtag på is, för att sedan låta Motive ta över arbetet.

Sedan tidigt i år är Hennig inte längre en del av EA, och har börjat om med ny studio. Det låter dessutom som att hennes spel blivit något helt annat i händerna på kanadensiska Motive.

Under ett Gamelab-event i Barcelona deltog Hennig i ett samtal (via Venturebeat) med bland andra arkitekten bakom Playstation 4, Mark Cerny, där hon öppet berättade om turerna kring EA och Ragtag. Det sägs att EA har dödförklarat singleplayerspelen. Inte helt korrekt, menar Hennig.

To be fair, they didn’t actually say that. I think that, like everything in our world today, the bad versions get around the world before the truth can get its pants on. Did Churchill say that? I think so. [...] God bless Sony for supporting these kinds of games because they’re terrifying to make. They’re very expensive, and it doesn’t suit the model of having a massive open world or hours and hours of gameplay or running a live service, which is what everybody is shooting for these days.

Hon tycks inte heller vara bitter för hur EA hanterade hela situationen kring Ragtag. Hennig tycks snarare blicka framåt för att hitta sätt för hennes typ av spel att blomstra.

I don’t fault EA for that decision, as hard as it was personally for me. I understand the challenge. We have to come at this in different ways. I think it’s about portfolios of games at different price points that allow us to do more than just PUBGs and Fortnites and Destiny clones.

Hennig nya studio är liten – och hon hoppas det ska förbli så. VR är något hon är nyfiken på.

Skicka en rättelse