"Vi vill inte att alla våra titlar ska vara jedispel."

Sedan Electronic Arts erövrade den lukrativa Star Wars-licensen har det gått, tja, sådär. Star Wars Battlefront bemöttes ljummet p.g.a. hur tunt det var. Battlefront II, å sin sida, bemöttes med en folkstorm p.g.a. lootlådor och mikrotransaktioner. Det har varit en sabla röra, kort sagt.

Det ryktades till och med "från flera källor" att Disney var så missnöjda att licensen kunde gå till Ubisoft eller Activision. Än så länge verkar dock Star Wars bli kvar hos EA – trots allt. EA-anseendet har knappast skjutit i höjden av att de skrotade Visceral Games och lade Amy Hennigs Star Wars-projekt Ragtag på is, för att sedan (vad det verkar) förändra det i grunden.

Studion som nu har hand om det som var Project Ragtag är kanadensiska Motive, där forna Assassin's Creed-producenten Jade Raymond driver skutan. Det är också hon som har ansvaret för hela EA:s Star Wars-strategi, och hon förklarar den rollen (via Eurogamer) så här:

Each studio pitches what game they want to make. My role is looking across those pitches, how can we line them up? Obviously, we don’t want to be releasing four Star Wars games in one year. We don’t want to have all our games be Jedi games. It would be good to have some that are focusing on different types of gameplay and different player fantasies.

Mer olikformade Star Wars-spel, således. Förutom Ragtag vet vi att Titanfall-studion Respawn har Jedi: Fallen Order på gång – och det skulle förvåna mig om inte även det var multiplayeraction.

Raymond hävdar också att den största moroten för Star Wars-fans är att bli det bästa fanet; att veta mest. Som Star Wars-fan håller jag inte med – jag vill bara spela bra Star Wars-spel.

Interestingly enough, the number one motivator for either fans of playing Star Wars games or looking to participate in the Star Wars universe in any way is to become the number one fan. So, basically, to beat their friends at Star Wars trivia.

Jag vill se lasersvärd skära i olika livsformer, därför är jag ett Star Wars fan. Jag orkar inte försöka veta mest, det är nog mer de inre nördkretsarna som är såna kanske. 16/07 Bra att det inte bara blir Jedi-spel. En av anledningarna till att jag gillade Dark Forces (förtuom grafiken) var att det var en "good old blaster". 15/07 Efter The Last Jedi (att ens skriva de orden värker i själen) är tyvärr Star Wars helt dött. Att låta EA gravplundra det ruttnande liket känns väl.. tja, passande på något sätt. "The past must die, kill it if you must" som den fruktansvärd karaktären... 14/07 @Mirage: Du är inte ensam, jag gillade Rogue One väldigt mycket! Force Awakens och Rogue One ligger högt på min lista över bra Star Wars-filmer, men The Last Jedi ligger däremot bara en bit ovanför prequel-trilogin. Ok, kanske lite hårt, den är bra myck... 13/07 Du är inte ensam! 13/07 Rogue one ÄR en utav dom bästa SW-filmerna, original trilogin är väl det som kan mäta sig mot rogue one men av de nya filmerna är rogue one och även Solo mina 2 favoriter 13/07 Vill ha ett star wars 1313 så jag kan få min bounty hunter action, hade varit intressant med ett sandbox MMORPG i star wars setting också (tänk SWG innan new game enhancements). Ett nytt rogue squadron spel hade inte varit helt fel heller om man får öns... 13/07 Det är säkert extremt svårt att ta ut de kreativa svängarna när det handlar om ett ip som Star Wars. Jag hoppas på att man skippat allt vad skywalker heter, och gör ett spel, kanske ett rpg. 13/07 My mind you read, yes hmm...! 13/07 Vafan dom släpper väl knappt jedi spel till att börja med? Kanske bara jag som missat en jävla massa sen Force Unleashed 2 på något sätt. 13/07
Skicka en rättelse