Zero-G-necromorpher, survival, ickelinjärt.

Med tanke på Dead Space-seriens branta utförsbacke till utvecklingskurva är det kanske lika bra att det aldrig blev något Dead Space 4. Men med tanke på första Dead Spaces briljans sörjer många fortfarande seriens öde. Nu gläntar Ben Wanat, seriens creative director, på dörren till vad som hade kunnat bli fjärde Dead Space. För Eurogamer berättar han:

The [Dead Space 4 concept] was you were trying to survive day to day amongst infested ships, searching for a glimmer of life, scavenging supplies to keep your own little ship going, trying to find survivors. The flotilla section in Dead Space 3 hinted at what non-linear gameplay could be, and I would have loved to go a lot deeper into that.

Ett öppnare spel med fokus på överlevnad låter kanske inte som det mest kreativa vi hört, men den här planen kläcktes förstås inte i år. Dessutom är det tydligt hur EA lobbade för att göra serien mer mainstream. Tanken var hur som helst att spelaren skulle röra sig från vrak till vrak för att få sitt eget skepp fungerande. Det fanns också planer på att röra om i necromorph-grytan:

The problem with all of the ground-based enemies was that they couldn’t follow you through zero-g and that made them much less threatening. But make a zero-g enemy that can snake through zero-g corridors, propel itself in open space, and grapple with the player to tear off his mask and eat his face? Then I think you’d have yourself a good old time.

Dead Space 4 blev dock aldrig mer än ett koncept. Serien låg i malpåse även långt innan Visceral Games skrotades, men Ben Wanat håller hårt i ett halmstrå om att EA kan göra ett nytt Dead Space med mindre budget. Därför håller han slutet hemligt men lämnar oss med en liten teaser:

Would players find a way out of the Necromorph apocalypse? I’d say yes, but they might be sorry they did. Sometimes you’re better off with the devil you know…

Skicka en rättelse