Ett halmstrå på stacken av designfel.

Gearbox tolkning av skräckfilmsserien Aliens i spelform, Aliens: Colonial Marines, har med all rätt häcklats för dess myriad av brister. Grafisk presentation som inte bara fungerade dåligt utan var långt ifrån vad som visades upp inför lanseringen ledde till stämningsansökningar, och mängden Youtube-videor som tillägnats den stundtals hysteriskt dåliga AI:n är oräkneliga. Det är helt enkelt väldigt långt ifrån vad Creative Assembly fick till med i Alien: Isolation.

Just den stendumma AI:n verkar delvis bero på att utvecklarna stavat fel i koden. Moddare som har grävt runt i koden har upptäckt att ordet "tether" felstavats som "teather", med resultatet att rätt AI-rutiner inte aktiveras. Genom att korrigera det felstavade ordet i PC-versionens INI-fil blir xenomorpherna omedelbart mycket smartare, även om spelets AI inte kommer slå någon med häpnad efter att korrigeringen är på plats heller.

När INI-filen har korrekt stavad kod ska kreaturens beteende förbättras bland annat genom att de blir bättre på att gömma sig i lufttrummor, flankera spelaren och krypa runt istället för att springa på bakbenen. Varning bör väl utfärdas för att spelet inte blir lika tragikomiskt underhållande när korrigeringen är på plats.

Om du vill testa på fixen själv behöver du bara leta upp filen PecanEngine.ini i spelets mapp och i filen leta upp koden "PecanGame.PecanSeqAct_AttachPawnToTeather". Där ska alltså "AttachPawnToTeather" ändras till "AttachPawnToTether".

Aliens: Colonial Marines är alltså spelet som bara fortsätter att ge, fast kanske inte på det sätt som Sega och Gearbox hade hoppats på.

Skicka en rättelse