Filmatiseringens regissör tokdiggar manuset som lämnats in.

Det händer saker när det gäller filmatiseringar av filmer denna sommar. Nyss fick vi se hur det kan se ut hur en kortfilmsversion av Uncharted skulle se ut med Nathan Fillion i huvudrollen, och nu får vi information om den kommande filmatiseringen av #Metal Gear-serien.

Filmens regissör Jordan Vogt-Roberts, som senast var ansvarig för Kong: Skull Island, ska regissera filmatiseringen av smygaraction-ikonen. Herr Vogt-Roberts meddelar i en intervju med IGN att manuset har lämnats in och att det är bland det häftigaste han sett.

Han passar också på att lyfta fram att han kanske inte är helt objektiv i och med hans koppling till filmen, men att han ändå är övertygad om att han skulle tycka att manuset var alla sorters fantastiskt om han läste det helt utan koppling till produktionen.

Det sägs att seriens skapare Hideo Kojima är inblandad i produktionen i en konsultroll, men med tanke på hur infekterad relationen mellan honom och Konami var i och med att han tvingades ut från företaget är det väl inte helt osannolikt att hans inblandning i filmproduktionen är ganska begränsad.

Samme herr Vogt-Roberts delar också med sig av tankar om hur en filmatisering av Nintendos #Metroid-serie skulle kunna se ut. Enligt honom skulle Nintendo aldrig gå med på hans galna planer som involverar ett fokus på en ensam Samus Aran som pratar med sig själv. Han menar att spelen i serien som introducerar talande karaktärer som samtalar med Samus förlorar vad som är kärnan i Metroid, en isolerad Samus och en tyst stämningsfull sci-fi-upplevelse.

Detta för tankarna till den icke-officiella kortfilm som släpptes under 2015 där skådespelerskan Jessica Chobot spelade Samus Aran. Det känns tyvärr ganska osannolikt att en Metroid-filmatisering av Jordan Vogt-Roberts vision blir verklighet, men vi får hålla tummarna för att hans känsla för manuset leder till en finfin Metal Gear-film framöver.

Läs även:

Skicka en rättelse