Dödshot, ånger och brutna löften i en (o)salig röra.

Förra veckan gissade jag skämtsamt att Hello Games frontman Sean Murray fortfarande befann sig på en tropisk ö någonstans och vädrade ut stormen efter fiaskot med No Man's Sky. Det visar sig att jag (mest troligt) hade fel om detta då Murray i veckan blivit intervjuad av både The Guardian och Eurogamer.

Båda intervjuerna kretsar kring Murrays upplevelser kring och efter lanseringen av No Man's Sky (för snart två år sedan) och det är en (överraskning!) otrevlig historia som målas upp.

Bland annat medger Sean Murray att han ångrar flera av sina uttalanden om spelet inför release:

I’ve never liked talking to the press. I didn’t enjoy it when I had to do it, and when I did it, I was naive and overly excited about my game. There are a lot of things around launch that I regret, or that I would do differently.

Kanske lite förvånande (?) påstår Murray också att spelet var det dom tänkt sig att det skulle vara när det släpptes i augusti 2016. Som bekant höll inte alla med om detta, vilket resulterade i en del protester av den mörkare sorten:

[...] it involved death threats, bomb threats sent to the studio and harassment of people who worked at Hello Games on a frightening scale. They were in regular contact with Scotland Yard and the Metropolitan police. “We didn’t talk about it, but it was as bad as things can get, basically,” Murray says. “There’s a smorgasbord of things that the angry mob can do. It is a crowdsourced thing of how bad you can make someone’s life.

Följ länkarna längre upp för att läsa intervjuerna i sin helhet!

Finns ju definitivt liknande fall där spelutvecklare har hypat spel, skillnaden är att det var väldigt många som var entusiastiska för No Man Sky, mig själv inkluderat. Det är sant att det är lätt att saker är lättare sagt än gjort, när man säger saker.... 22/07 @quadratis: Lugna dig. Vad som hänt är avskyvärt. Att någon här *på allvar* rättfärdigar fysiskt våld för tomma löften är lika osympatiskt som osannolikt. Det förhindrar inte att jag (och uppenbarligen många andra), efter att ha följt pre-hype, release... 22/07 Mannen blev entusiastisk och hypade upp saker som var planerat för spelet fram tills att pengarna tog slut och spelet behövde börja säljas, det gjorde mer ont för honom än för spelarna. Massan som köpte no mans sky köpte det för att kunna flyga runt,... 22/07 Har kommit till mitten, flera gånger och även om jag kan hålla med om att dom kunde lagt ner lite mer på det än dom gjorde så är det väl ändå resan dit som är spelet. Vet ärligt talat inte vad folk hade förväntat sig, en cool video? Ett klotterplank att... 22/07 Personligen blev jag personligen bara oerhört upprörd över all den tid jag la ner för att grinda och komma till mitten för att sen inse vad som fanns där, inte avsaknad av multiplayer etc eller andra tillkortakommanden. Ni som kommit dit vet att det är... 22/07 Småsint folk med för mycket fritid”. Nä men tråkigt med allt kaos kring detta. Givetvis är det inte ok med att hota osv, däremot tycker jag att Sean gör rätt med att uppdatera spelet så mycket det går för att motsvara det färdiga spelet som det borde... 22/07 Ljuga sig ansiktet blå och få massa pengar genom att ljuga låter som ett ganska lätt sätt att leva. 22/07 Hade du fått leva som dessa personer gör så hade du inte suttit här och snackat om hur lätt det är. 22/07 Det är kanske så att det är jättevanligt idag att folk slänger med dödshot online, men då är det något som är fel generellt. Det skall inte behöva vara så. Vissa kanske skakar av sig hoten som vatten på en gås, medans för andra så blir det en skrämmande... 22/07 @kaealy: Så med andra ord har faktiskt ingen populär person eller utvecklare någonsin blivit skadad eller attackerad fastän alla dessa hot. Och om du inte visste så har jag min adress skriven på min Steam, så alla som dödshotat mig kan mycket lättare... 22/07
Skicka en rättelse