Det tror i alla fall en Epic-programmerare.

Uncanny valley är en metaforisk plats där spel som eftersträvar realism ofta när man är (mer eller mindre) väldigt nära att lyckas återskapa mänsklighet men (mer eller mindre) inte når riktigt hela vägen ända fram. Resultatet är obehagligt. Alltså, "uncanny".

Kim Libreri, chief technical officer, på Epic tror att vi till sist kommer ta oss genom denna obehagliga metaforiska dal under kommande konsolgeneration. Till Gamesbeat säger han:

When we start to see a next generation or whatever that is, the uncanny valley is going to be crossed in video games.

It’s going to end up being not about your technical expertise to make these things. That technique will become ubiquitous over time. It’s got to be about telling an awesome story where people will want to watch that face get involved and do interesting things.

Libreri lyfter fram – lagom självgott – Epics egna Siren-teknikdemonstration från mars som exempel. Han menar att "nästan alla" som har digitala människor i sina spel drar nytta av Siren och att vi kommer att få se frukten av detta under det kommande året med Unreal Engine.

Skicka en rättelse