Men den är för krävande för PS4, så ingen PSVR.

Fjolårets lansering av Hellblade: Senua's Sacrifice var något av en överraskning. Utvecklaren Ninja Theory skulle utveckla ett action-äventyr med mörk atmosfär som utforskar det psyket hos en kvinna som lider av psykos. Och det skulle göras på en tämligen liten budget. Jag var skeptisk till att de skulle lyckas, men blev glatt överraskad över att kunna kalla det ett av förra årets största och viktigaste spelupplevelser i min recension.

Sedan dess har spelet hunnit sälja bra, utvecklarna har hunnit fördela signifikanta delar av intäkterna till forskning runt psykoser och under årets E3-mässa hann Ninja Theory dessutom bli uppköpta av Microsofts Xbox-division. Mitt i allt detta har de hunnit fortsätta jobba på Hellblade, och i en nyligen publicerad video pratar gänget om den kommande VR-versionen av spelet.

Tydligen har Ninja Theory jobbat på VR-versionen länge, så långt tillbaks som när spelet inte hade släppts än, och optimeringarna som gjordes för att få spelet att flyta på i de 90 fps som krävs för en trevlig VR-upplevelse förbättrade även de "vanliga" versionerna för PC och Playstation 4. Att få spelet att flyta på i 90 fps kräver dock sin hårdvara, och det blir därför ingen version för PSVR då Playstation 4-hårdvaran inte riktigt orkar med.

Hellblade: Senua's Sacrifice VR Edition är en gratis nedladdning för alla som äger Steam-versionen sedan tidigare, medan den som inte äger spelet kan köpa det för cirka 310 kronor. Det råder just nu dessutom Humble Bundle-rea på grundspelet, så skynda fynda! VR-versionen finns tillgänglig för köp, eller nedladdning för dig som äger originalet, nu.

Lägsta rekommenderade specifikationer för VR-versionen är som följer:

OS: Windows 7, 8, 10
Processor: Intel i5 3570K / AMD FX-8350
Minne: 8 GB RAM
Grafik: NVIDIA GTX 1080 / AMD Radeon RX 580
DirectX: Version 11
Lagring: 30 GB ledigt utrymme
VR: HTC Vive eller Oculus Rift

Tack till Devan för detta #nyhetstips!
Hade varit kul att gå över till AMD för en gångs skull igen men tror inte riktigt jag vill vänta om de inte släpper sina kort ganska tätt inpå (och givetvis lyckas prestera rent prestandamässigt). :| Tack för infon! 31/07 Nu har jag ju inte mycket till övers för VR, men det här kan nog bli otäckt passande. 31/07 Jag tror mer på 1) att det är konsoloptimerat, för konsolerna har AMD-kort eller (mer troligt) 2) att det helt enkelt inte stämmer och GTX1080 presterar bättre. Pascalkorten har stöd för lens matched shading, single pass stereo, multires shading etc. 31/07 @ElyziuM: Visst är det så, men arkitekturen i AMD:s grafikchip är bättre lämpad för VR (t.ex. deras asynchronous compute-enheter) vilket gör att deras klenare kort ändå kan leverera bra i VR-tillämpningar. 31/07 Intressant nog är det 3rd person i VR vilket faktiskt fungerar bra. Framöver hoppas jag det blir standard att erbjuda oavsett spel. 31/07 Grafik: NVIDIA GTX 1080 / AMD Radeon RX 580 Rätt stor skillnad på dom korten i prestanda O_o 31/07 @Luciphear: Det mesta tyder på att Nvidia kommer presentera Geforce GTX 1180 under Gamescom-mässan, när AMD gör detsamma med Navi-generationen återstår däremot att se. https://www.sweclockers.com/nyhet/26042-lacka-anger-30-augusti-som-lanseringsdatum-fo... 31/07 Funderar jävligt starkt på att skaffa en Oculus Rift samtidigt som ett nytt grafikkort när de nya kommer ut(när nu det än blir). Detta gör saken bara allt mer lockande. Hade gärna skaffat HTC Vive Pro men kan verkligen inte se mig spendera så pass mycke... 31/07 @Loevet: Tack! 31/07 @Devan: Hoppsan, det har nog fallit mellan stolarna för oss som täcker nyhetsbevakningen dagtid och kvällstid, jag har nu uppdaterat så att du rätteligen har tipstack för detta. Ursäkta missen! 31/07
Skicka en rättelse