Eller som britten i videon uttalar det: "Duum!"

Har du någonsin suttit ned och haft ett extensiellt samtal med en imp eller diskuterat Freud med en cyber demon (den där raketkastararmen är en sådan fallossymbol!)? Då vet du att helvetets soldater kanske inte är de smartaste av avskum men samtidigt finns artificiell intelligens där bakom som i alla fall gör dem roliga att skjuta i ansiktet (i de fall de faktiskt har ett ansikte). Detta är ämnet i den senaste analysen från AI and Games, en Youtube-kanal som, hör och häpna, handlar om hur kod får fiender att uppfattas som smarta.

Videon går igenom varför fienderna beter sig som de gör, vilket bottnar i den övergripande designfilosofin för spelet: push forward combat. Spelaren ska hela tiden känna sig mäktig och uppmuntras att använda sin snabbhet och distinkt olika vapen för att strategiskt välja vilka fiender som måste dö först. Den tar också ett steg tillbaka och tittar på ursprunget till spelets AI som har mer gemensamt med gamla tiders shooters än dagens "sitta bakom skydd"-pangare.

Skicka en rättelse