De sätter en prissumma på dem

Under den pågående QuakeCon-mässan avslöjade Bethesda lite fler detaljer kring hur spelet kommer hantera folk som beter sig illa online i kommande Fallout 76.

Fallout 76 är som bekant inte ett traditionellt Fallout-spel utan är ett MMO där spelare, bland annat, kan ge sig på andra spelare. För en spelare som bara vill springa omkring i Fallout-världen och inte störas av andra låter det kanske inte så spännande. Därför har Bethesda implementerat ett system som enligt Todd Howard kommer "förvandla rövhål till intressant innehåll".

Det kommer innebära att en spelare som dödar någon annan kommer få en prissumma på sig eftersom den spelaren nu är efterlyst för mord. Denna spelare kommer markeras på spelets minikarta med en stor röd stjärna. Dock kommer de som utför brottet inte se andra spelare eller ens veta att de blivit markerade. Prissumman bestäms utefter förövarens nivå. Om spelaren som mördades lyckas döda sin mördare kommer den personen dubbel belöning.

Förutom det så har du som spelare också möjligheter att blockera vissa spelare eller se till att du inte "luras" in i PVP-strider genom att folk hoppar in i din skottlinje.

Fallout 76 släpps till PlayStation 4, Windows och Xbox One den 14 november. En beta kommer köras igång under oktober månad.

Tror man syftar till griefare, dvs spelare som enbart fokuserar på att vara den största rövhatten och som väljer enkla måltavlor bara för att jävlas snarare än att kanske söka en utmaning. Mycket av det här går att jämföra med Dark Zone i The Division... 13/08 @Lundy: Om båda skjuter på varandra så har båda accepterat PVP. Då blir ingen wanted murderer. Det är bara när en person dödar en som inte slåss tillbaka som systemet används. 13/08 @Lundy: Skulle tro systemet är smart nog att se vem som sköt först. Hoppas kan man. 13/08 Men hur fungerar det ifall man blir påskjuten av någon som försöker mörda dig och man lyckas ha ihjäl den som sköt på dig först? Blir man då plötsligt "the bad guy" av det systemet då? Känns inte så genomtänkt. 13/08 Man får ju hoppas på ett riktigt fett Anti cheat system och så! :) 13/08 Man kan ju tycka att det hade varit den bästa lösningen, men icke. Fast saken är ju att folk som kör i grupp (var det om 4?) ändå har såpass mycket eldkraft att ensamma personer inte kommer att ha en chans...precis som i Division. Visst, möter två grupp... 13/08 Bra att man kan blockera andra, det kommer bli en lång lista för att få ett single player-spel som det ska vara ;p 13/08 Begränsa bonusen till en gång per tidsenhet, variera tidsenheten efter nivå eller nivåskillnad. Färdigt. 13/08 Hur är det lätt att stoppa? Du får gärna fixa systemet i EVE :) 13/08 Förhoppningsvis räcker det inte med ett "mord". Men just detta är extremt lätt att stoppa. Ser inte problemet. 13/08
Skicka en rättelse