Den svenska designchefen som tjänat hundratals miljoner lämnar företaget efter nästan två decennier.

Patrick Söderlund, den svensk som klättrat allra högst i den internationella spelbranschen, har valt att lämna sin höga position inom Electronic Arts. År 2006 gick han från att vara VD på Digital Illusions CE till att bli EA Studio General Manager och har sedan dess varit en nyckelperson i den stora utgivarens ledning. Något som också gjorde att han under förra året hade högst lön i Sverige med en inkomst av tjänst på drygt 155 miljoner kronor.

Söderlund inledde sin karriär inom spel som skribent på tidningen Super Power på mitten av 90-talet men blev år 2000 VD för Digital Illusions CE. Han har sedan han lämnade VD-jobbet på Dice bakom sig varit ansvarig för Electronic Arts spelstudios, en roll som gjorde honom ytterst ansvarig när #lootgate brann som värst i slutet av förra året. I april fick han också en ny tjänst inom företaget, Chief Design Officer.

Pressmeddelandet förtäljer inte om Söderlund har planer att fortsatt verka i spelbranschen.

@Fulci: så är det ibland, ja. Bra intervjuer är svåra att göra. Kräver en person som kan ämnet och är beredd att tala om det (inte alltid fallet. Ganska ofta svarar de enligt en förutbestämd plan, för att få ut sitt budskap). Givetvis krävs bra förebere... 17/08 Ja, men det finns också motsatsen där ni står och ställer tama frågor och intervjupersonen svarar med klyschor och plattityder. Det blir väldigt ointressant då. 16/08 Jag tror du fattar vad jag menar även om du hakade upp dig på ordvalet. 16/08 Minnesvärt? Det spelar liten roll väl? 16/08 @cyprus: det är ganska mycket en fråga om hur man definierar yrkesrollerna. Jag antar att du menar nåt i stil med att en skribent gör nyheter utifrån befintligt pressmaterial och liknande, och att en journalist skapar sitt eget innehåll. Då är vi både... 16/08 Fast ni är väl mer skribenter och inte riktiga journalister, vilket märks rätt tydligt. 16/08 Jag tar gärna över! 15/08 Har alltid sniffat upp lukten av nepotism när det kommer till Söderlund och hans karriär. Sverige är ju känt för sin nepotism både inom politik och privatsektor. Man anställer hellre en inkompetent kompis som har samma syn på utgångspunkt än en kompeten... 15/08 Vill tillägga att det finns en romantiserad bild av hur intervjuer ska gå till - att klämma åt intervjuoffret. I de flesta fall är den tekniken värdelös, av det enkla skälet att man inte kan vara aggressiv eller anklagande när man pratar med någon (på... 15/08 Hur bra har t.ex. Patrick Söderlund lyckats med Star Wars licensen som EA har? Måste väl ses som ett misslyckande. De har inte gett ut något SW spel som varit direkt minnesvärt enligt mig. 15/08
Skicka en rättelse