Vill serva sina spelare utan mellanhänder.

Förra veckan stod det klart att Bethesda skippar Steam för pc-Fallout 76, och släpper istället spelet exklusivt via sin egen klient. Vi funderade på om främsta orsaken kan vara att slippa undan Steams 30 procent höga distributionsavgift, men Pete Hines lyfter fram ett annat skäl för Polygon.

In this particular case, it's an online game and we felt like when it comes to the PC that being able to directly serve our customers, and having that one-to-one relationship was hugely important and key to us being able to do the best game possible.

Med andra ord: Bethesda skippar Steam för din skull. Kontakten med spelarna blir direkt och man slippar mellanhänder. Hines vill inte säga när (eller ens om) Fallout 76 kommer till Steam, men teoretiskt sett kanske man omvärderar beslutet om försäljningen går sämre än väntat. Hines:

I don't have to go to somebody else and say, 'Well, you have to go contact them about x, y or z.' We have found that that is really important particularly with an online game.

Fallout 76 släpps i november till pc, Playstation 4 och Xbox One. Det är definitivt inte ditt vanliga Fallout. Även FZ har snackat med Pete Hines om Fallout 76 och konsten att göra alla nöjda.

Eftersom varje plattform har sin egen vänlista gör det att du måste manuellt adda personer du vill ha med dig. Utöver det så har man kanske dessa på autostart så att de laddar ned uppdateringar automatiskt så att man inte behöver vänta på att en större... 15/08 Utan att vara överdramatiskt nu så kan denna detalj bli avgörande om jag spelar Fallout 76 eller inte. Och nu ser det ju inte direkt ljust ut. Förutom att jag är stort fan av att ha saker och ting samlade på ett ställe så är just Steam den plats jag all... 15/08 Haha lugn nu keyboardwarrior <3 15/08 Blizzards launcher är inget krav dock. Fungerar bra att köra utan, det blir bara så att du måste logga in på ditt bnet konto i spelen istället. Så visst även om det inte låst så är det fortfarande "låst" men inte direkt till launchern. 15/08 Det är ju skillnad på launcher och launcher också. Är det bara två klick istället för ett bryr jag mig inte eftersom launchern är temporär medan jag har spelet installerat, men handlar det om en som företag vill göra multiplattform av för spel så blir... 15/08 Ja det är lite överdrivet hur illa det skulle vara att inte finnas på Steam, faktum är ju att både EA , Blizzard och Ubisoft mfl. sedan länge kräver att man använder deras egna launchers oavsett om spelen finns på Steams eller ej. Även Bethesda utgår... 15/08 @Fulci: Jobbigt och jobbigt, Steam tar 30% och om man kan undvika att de tar en del av kakan så förstår jag det. För vissa företag är det värt att vara på Steam ändå (publicitet mm.) och andra kan välja bort Steam. Och för konsumenten är det ett klick... 14/08 Vad heter du på Twitter? 14/08 Det idiotiska med att eventuellt släppa det senare till Steam är att det blir samma problem som för oss som äger Elders scrolls online innan det släpptes till Steam; att om du vill ha det på steam efter du redan köpt och äger det sedan tidigare så måste... 14/08 Man har en stor låda med fysiska spel, och sedan kommer t.ex. Bethesda och säger "Nix, du får inte lägga vårat spel bland de andra! Lägg det i en separat låda!" Tillslut har man 4 lådor med spel, där 3 lådor endast har ett spel vardera. Hade ju vart nic... 14/08
Skicka en rättelse