Spelet låter sig väldigt tydligt influeras av konstnärens verk.

I går kom en ny trailer för Generation Zero, Avalanches co-op-actionlir som oblygt låter sig inspireras av konstnären Simon Stålenhags blandning av 80-tal, svensk natur och fientliga maskiner. Men Avalanche har varken informerat konstnären eller gett honom cred, något han inte tycks uppskatta.

Stålenhag skriver att han får frågor om han är involverad i spelet, och om Avalanche talat med honom om det. Och det börjar bli tröttsamt, uppger han. Avalanche själva har såvitt känt inte kommenterat saken än, och Stålenhag uppmanar dem att bryta tystnaden.

När den första Generation Zero-trailern släpptes i juni gjorde Stålenhag klart att han inte är involverad. Men Avalanche har alltså inte kommenterat saken alls än.

Rent juridiskt begår Avalanche sannolikt inget fel i att hämta inspiration från Stålenhags konst. Moraliskt, däremot, hade det varit klädsamt med ett omnämnande, kan man tycka.

*Uppdatering: Simon Stålenhag ger i en kommentar till FZ sin syn på hur Generation Zero hämtar inspiration från hans konst:

Jag skulle gärna tillägga att jag absolut inte har något emot att man gör sci-fi i svensk miljö, det kan man ju knappast ha ensamrätt på. Dessutom var jag ju knappast först att göra detta. Därtill vill jag också säga att jag inte på något sätt tycker att man som kreatör alltid ska kunna stå till svars för varenda liten grej man influerats av under ett projekt - många gånger är det ju helt omöjligt att minnas allt man sett och hört i livet, vars influens senare smyger sig fram i olika kreativa processer.

Men med det sagt är jag ändå ganska säker på att det går att göra ny science fiction i svensk miljö som inte är förvirrande likt det jag och Fria Ligan gjorde med mina första böcker och det efterföljande rollspelet. Visst det kan ju vara en ren slump. Men om de faktiskt har känt till mina bilder (vilket jag utgår från eftersom att spelets game director följer mig på twitter) så hade de ju kunnat nämna mig. Annars så borde det inte vara jättesvårt att föreställa sig en typ av svensk science fiction i 80-talsmiljö som inte omedelbart får folk att fråga om jag varit inblandad.

När FZ bad Avalanche kommentera saken gav man inget konkret svar.

Stålenhag utvecklar sin inställning till detta ytterligare. (https://twitter.com/simonstalenhag/status/1031173328608919552) 21/08 Lamt av studion. Klent och lamt. 20/08 Så länge de inte ens nämner snubben de högst UPPENBART snott en massa idéer och koncept från kan de se sig om efter mina cash. Trodde helt ärligt en AAA-studio (med tanke på deras manskap) skulle sitta på åtminstone lite folkvett, när deras fantasi så... 19/08 Så vet inte on dwt verkligen behövs. Ett burgarhak i norra Svergie lör inte varit så likt Donken. Men jag är Max fanboy så ehatever 19/08 Du har inte fattat riktigt. Stålenhag behöver inte tacka Lucas för inspirationen, lika lite som han behöver tacka Saab, Volvo eller någon annan. Han gör bildkonst, inte AAA-spel. 19/08 Även om inte avalanche själva nämnde att inspirationen kmr från Stålenhag så gjorde ju alla andra det. Dom som vet, vet och ser till alla andra vet xD 19/08 Den där roboten verkar ha hämtat inspiration från den vita uppåtgående roboten i Star Wars. Tackade herr Stålenhag George Lucas som inspiration för denna slags sci-fi robot? ;) Smarta PR-trick från båda sidor dock. Well played! ^_^ 18/08 Tror Stålenhag är rätt så nöjd nu ändo, tänker att all PR är bra PR efter denna uppståndelse kring Avalanche. 17/08 Jag tror att om vi inte hör något från Avalance, kanske dom petar in ett easteregg i spelet istället. Hoppas går ju. 17/08 Ska man vara lite kass, måste man ändå påpeka att man skulle kunna kalla hans målningar idéplagiering av en rad - framförallt ryska - konceptkonstnärer. Fanns flertalet aktiva på deviantart med liknande motiv, i rysk retromiljö, redan i mitten på 90-tal... 17/08
Skicka en rättelse