Mellanstora utvecklare viktiga för Game Pass-satsningen.

Om ni hängde med under årets E3-mässa vet ni att Microsoft lät meddela att man väljer att satsa stort på förstapartsutvecklare. Under deras konferens berättade Phil Spencer att utvecklare som Undead Labs, We Happy Few-aktuella Compulsion Games och Ninja Theory blivit uppköpta av IT-jätten.

I en ny intervju med Gamesindustry berättar Matt Booty, högsta hönset på Microsoft Studios, varför man valde just dessa företag. Enligt Booty beror det till stor del på det senaste årets stora fokus på Game Pass-tjänsten, som i nuläget innefattar flera stora AAA-serier samt en rad mindre indietitlar. Med utvecklare som Ninja Theory vill man bredda utbudet med högkvalitativa AA-spel:

"[...] when we think about: 'Why Ninja Theory?' They really just fit into that category of developers that's getting harder and harder to sustain in the industry. A developer that is right on the cusp of large AAA content, making very well-crafted content. I don't think we'd use indie to describe Ninja Theory. But at the same time, it's not the same as a studio that has multiple hundreds of people working on the next iteration of a AAA franchise, like a Halo."

Vidare berättar Booty att man i nuläget är intresserade av utvecklare med 50-100 anställda som kan utveckla spel på 2-3 år som skiljer sig från Microsofts stora spelserier som Gears of War, Halo och Forza.

Vad hoppas du skall komma från Microsofts nya satsning på förstapartsutvecklare? Ett nytt Fable? Eller kanske en uppföljare till Hellblade: Senua's Sacrifice? Skriv av dig i kommentarsfältet!

Källa och fullständig intervju: Gamesindustry.biz

Ja, det håller jag helt med om. Själv äger jag konsoler från alla tillverkare (samt både PC och Mac) så jag kan spela dem alla :) 24/08 Det jag argumenterar för är att det är en fördel att ha PC plattformen som alternativ om man är Microsoft exklusiv. Sedan kan ju sony mycket väl säkert få fram någon deal med någon tjänst som Steam eller skapa en egen och sälja sina spel på pc men just... 24/08 Nej precis, det håller jag helt med om, men låt oss återgå till vad vi ursprungligen diskuterade. I ditt originalinlägg pratade du om "Microsoft exklusiva studior" samt "de som är låsta till Sonys plattformar" vilket jag antar är Sony-exklusiva studios... 24/08 Jag har inte påstått att microsoft ska tjäna något på att det går bra för World of tanks eller andra spel som finns till windows men de inte har nån MS inblandning. Förutom att deras plattform har användare. Sony har väl egentligen inte så mycket att... 24/08 Du pratar om användare att "sälja spel till" så då spelar väl pengar en liten roll i alla? Och potentiella kunder spelar ju som sagt föga roll, alla som har PC är inte gamers, och majoriteten av spelen som släpps till PC har inte Microsoft något som hel... 24/08 Mitt påstående var "Microsoft exklusiva studior har ju i alla fall mycket större antal användare att sälja spel till än de som är låsta till Sonys plattforma" Jag pratade inte om pengarna i sig utan antalet användare som finns på plattformarna. Det finn... 24/08 Visst kan det vara så, men behöver inte nödvändigtvis vara det. Hela min poäng var att peka på att dina påståenden kanske inte är så självklara som du själv påstod, så de inte ens behöver källor. Nej, jag konstaterade bara att konsolmarknaden är större... 24/08 @twilek: Japp, varken du eller jag vet hur det blir. Jag väljer dock att ha positiva förhoppningar då inget i nuläget pekar på något annat. 24/08 Det bör väl mer ha med spelen att göra än plattformen? Gör en studio ett riktigt bra spel som kommer till både Xbox one och PC så bör det sälja bättre än om samma spel enbart kom till Switch eller PS4. Sen är det ju inte förrän på senare tid spelen fakt... 24/08 Tja, om man kollar på konsollspel så säljer ju dock både nintendo- och playstation-exklusiva spel betyldigt bättre än de xbox-exklusiva och så har det varit i ganska många år. (http://www.vgchartz.com/yearly/2018/Global/) Konsollmarknaden är dessutom... 24/08
Skicka en rättelse