Får vi kanske se en uppföljare om ett par år?

Det lite bortglömda rollspelet Kingdoms of Amalur: Reckoning är något av en sällsynt fågel i spelsammanhang. Utveckling leddes av The Elder Scrolls-veteranen Ken Rolston, serietidningslegenden Todd McFarlane stod för den grafiska stilen och Grant Kirkhope skrev musiken. Som om det inte räckte skapades speluniversumet av ingen mindre än R. A. Salvatore.

Än så länge låter projektet helt magiskt, eller hur? Det är när man tittar närmre på utvecklingen som det blir lite skruvat.

Det hela började när utvecklaren Big Giant Games (med Rolston i spetsen) år 2009 blev uppköpta av 38 Studios, ett spelföretag som grundades av tidigare MLB-pitchern Curt Schilling. Big Giant Games hade redan då ett rollspel i görning, samtidigt som Schillings företag jobbade på ett MMO de kallade Copernicus. Det var till denna massiva satsning som R. A. Salvatore hade anlitats att skapa Amaluruniversumet – vilket han också gjorde, med sisådär tiotusen år av bakgrundshistoria. Det ni.

När 38 Studios köpte upp Big Giant Games paketerades Rolston och gängets rollspel om till det som i slutändan skulle bli Reckoning. Spelet släpptes till väldigt blandad kritik och 38 Studios kastade in handduken blott ett par månader efter lanseringen med allvarliga skulder. Deras MMO-projekt Copernicus såg aldrig dagens ljus.

Sedan dess har Kingdoms of Amalur: Reckoning blivit lite av ett kultspel – och nu kommer vi äntligen fram till kvällens nyhet! THQ Nordic berättar idag att man skaffat sig rättigheterna till Kingdoms of Amalur (och Copernicus-projektet), vilket bäddar för en potentiell uppföljare.

Jo i och för sig. Tack! Ska lyssna så vi kanske kommer till ett svar. 08/09 Ett riktigt bra spel som tyvärr lider av kontrollernas och spel-UI:ts konsolanpassning som till slut fick mig att tröttna på spelet. 08/09 @Jozo: Alla som tänker så tänker fel. Du kan lyssna på det här programmet från Sveriges radio för att få svar: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/333771?programid=411 Börjar vid 13:25. 07/09 @xtrem11: Fast då påstår du att Gunde är en påhittad myt som kanske kan vara sann. En legendar däremot är en person som blivit berömd genom tidigare bedrifter. 07/09 Man brukar säga att någon är en levande legend t ex: Gunde Svan, en levande legend eller skidlegenden Gunde... 07/09 Fighting biten i KoA var jäkligt bra, olika combos som påminnde mer om ett fighting spel än ett rpg: Och varje fight kan man sikta på att maxa ut xp och så vidare. Snabbt växlande mellan vapen var även bra... Problemet som jag såg mest med det, var att... 07/09 Som jag har förstått det så är det: -Han var en legend -Han är en legendar Det förstnämnda är om någon inte är i livet något mer, men vad fan vet jag. 07/09 Älskade verkligen Reckoning. En fantastisk känsla och design som jag inte riktigt hittat någon annan stans. Designmässigt påminner det lite om ett mörkare Fable, och det är ju en (delvis) fin spelserie! Håller tassarna för en värdig uppföljare! 07/09 Ett av dom där spelen som man gav upp halvvägs in. Hade förväntningar på det men blev bara uttråkad. 07/09 Har en ganska intressant historia med det här spelet och mitt skrivande. Första gången jag spelade spelet var jag mest sur och besviken över vad spelet inte hade istället för att lägga fokus på vad spelet gjorde bra. Det var allt från att man inte kunde... 07/09
Skicka en rättelse