Når inte upp till de två föregångarnas snitt.

När Johan Croft Olander nyss recenserade Shadow of the Tomb Raider hade han en del förbehåll. Han anmärkte framför allt på berättelsen och personerna i den, men berömde gameplayet.

Med allt detta sagt går det inte att neka till att Lara Crofts senaste äventyr har existensberättigande. Det är gameplaymässigt väldigt behagligt, och tillsammans med den vackraste grafik jag sett på ett bra tag gör det att jag till viss del kan förlåta mycket av det som saknas, framförallt i form av berättande och platta karaktärer.

Kritiker världen över tycks vara överens om att vara oense om det tredje spelet i reboot-trilogin. Hos Metacritic snittade Tomb Raider från 2013 på 86, och 86 var precis där även Rise of the Tomb Raider landade några år senare. Och Shadow? 76 baserat på 30 PS4-recensioner, 83 byggt på 24 Xbox One-recensioner. Det är förmodligen inte vad Square Enix och Eidos Montréal hoppats på.

Men som sagt skiljer sig betygen rejält från varandra. Det är allt från 2 av fem hos The Telegraph ("En stor besvikelse") till 9,5 hos Gamespace ("Kronjuvelen i serien"). Spridda skurar, kort sagt.

Skicka en rättelse