"Exploration mode" är vad det låter som.

"Minimap no more!", utbrast vi inför Assassin's Creed Origins i fjol när det stod klart att Ubisoft slopade minikartan. Ersättaren var örnen Senu, vilket på alla sätt var en mer levande lösning.

Nu släpper Ubisoft taget om våra händer ytterligare. Vi nämnde det i gårdagens förhandstittOdyssey, och @Fulci har också lyft fram det i forumet, men i Odyssey gör "exploration mode" entré. Den innebär kort sagt att spelaren tvingas utforska världen för att få målmarkörer, snarare än att de poppar upp automatiskt. I praktiken kan det innebära att du får ett par ledtrådar, som du sedan stämmer av med världskartan eller vad du faktiskt ser via örnen Ikaros.

De som vill ha den traditionella Assassin's Creed-lösningen kan välja det, men som bilden ovan vittnar om: utforskarläget är sättet Odyssey är menat att spelas med.

Jag kommer definitivt köra detta i exploration mode, kommer ta längre tid men kommer säkert vara dubbelt så bra! 12/09 Gillar detta starkt. Ubisoft har ju insett att det inte är så kul att ha kartan nedspammad med questmarkörer och man såg ju tendenser till detta i Far Cry 5. Detta verkar som ytterligare ett steg i rätt riktning. @nomman jag förstår detta i WOW att det... 12/09 Jag brukar gärna köra med så lite HUD som möjligt då jag upplever att ser spelvärlden bättre då än om man stirrar på olika markers hela tiden. Mitt första Bethesda var Oblivion och när jag senare provade på Morrowind så var det till en början både avskr... 12/09 Ännu en anledning att vara intresserad av Odyssey! Minns hus besviken jag blev när WoW introducerade Quest markers direkt på kartan som talade om vart jag skulle. Det var ju mycket roligare när man inte visste mer än att det man letade efter låg 'In the... 12/09 Fable 2 utan breadcrumb trail, fan vilken skillnad det var. Något av det bästa med stora rollspel är att välja ett väderstreck och bara lubba, speciellt Bethesdas spel. Exploration Mode låter precis som min grej, jag kommer utan tvekan att köra på det... 11/09 Tack! Symbolerna på kartan kändes mest som en checklista att bocka av än något som lockade till utforskning. Det är därför jag fortfarande älskar Morrowind mer än Oblivion och Skyrim. Man navigerar och får vägbeskrivningar med hjälp av landmärken. Det... 11/09 Äntligen! Kul och se ett spel som är utvecklat för en mindre HUD. I Origins och i många andra open-world spel så blir platserna mellan sidequests meningslösa och tappar sin funktion. 11/09 Haha, det lär ju inte varit en trevlig syn det... 11/09 Detta låter bra. Blev lite mer intressant :) 11/09 Fick associationer till att du skalat av dig huden för bästa inlevelse , innan hjärnan kopplade. :-D 11/09
Skicka en rättelse