Förseningar är vanliga i spelbranschen, men få så sena som för Insurgency: Sandstorm. Militärshootern skulle släppas den 18 september, på tisdag nästa veckan, men nu kommer beskedet att den flyttats fram till den 12 december.

Förseningen motiveras med det vanliga skälet i dessa sammanhang: man vill ge spelarna bästa möjliga upplevelse. Utvecklarna berättar att man hoppas hinna sänka systemkraven, fixa buggar och polera spelet. Några konreta punkter:

  • Upgrade to Unreal Engine 4.20 and continue optimizing

  • Improve the character models, textures, and animations in the game

  • Improve the “scoped” experience for both high and low-quality scope settings

  • Improve the level visuals, gameplay and optimization

  • Add more cosmetic item variations and a new forearm tattoo cosmetic type which can also be seen in first person

  • Expand in-game server options to include a server browser, community-run server support, and a custom games system allowing users to specially configure games hosted by our server infrastructure.

  • Refine the game to the point it has far less bugs, glitches, visual inconsistencies and other issues.

Förbokningsbetan kommer vara igång tills spelet släpps, och den som förbokar nu får tillgång till betan direkt samt 10 procent rabatt.

Låter som okej kompensation för det sena förseningsbeskedet. Samtidigt dyker frågan upp – varför fick vi inte veta detta tidigare än en vecka innan tänkt release?