När han ser folk med IDDQD-tatueringar kan han ångra att han inte tänkte igenom de ikoniska fuskkoderna ett varv till.

Dave Taylor blev anställd på Id Software för att porta Wolfenstein 3D till Sega Genesis men företaget låg efter med Doom, som skulle släppas bara ett par månader senare. Han fick därför hjälpa till med programmeringssysslorna Carmack inte hann med, såsom kartan, statusraden och fuskkoderna.

– Jag såg mig själv som en spacklare, Carmack hade redan fått alla fantastiska saker att fungera, säger Taylor i en videointervju.

Taylor pratar också om hans reaktion första gången han såg tatueringar baserade på Doomsdoom ikoniska fuskkoder, som han skapade främst för utvecklarna själva. Hade han vetat vilket kulturellt genomslag de skulle få hade han tänkt igenom dem ett varv till och inte gömt små personliga referenser i dem.

Detta betyder Dooms fuskkoder

Fuskkod

Effekt

Bakgrund

idchoppers

Ger dig motorsågen

Skriver ut meddelandet "Doesn't suck - GM" som en referens till ett helikopterspel Dave Taylors vän Guy Maor gjorde i en tävling

iddqd

Odödlig

DQD står för Delta-Q-Delta, en förening Taylor och två av hans vänner skapade i college

idkfa

Ger alla nycklar, vapen och ammo

KFA står för Killer Fucking Ammo, vilket i efterhand också tolkats som Key and Full Ammo

idfa

Ger alla vapen och ammo

FA står för Full Ammo

idspispopd

Gå igenom väggar

SPISPOPD står för Smashing Pumpkins into Small Pieces of Putrid Debris

idclip

Samma som ovan, fast i Doom 2

Förkortades till uppföljaren

idclevXX

Byt bana (byt XX mot bannummer)

CLEV är en förkortning för Change Level

iddt

Se hela kartan

DT står för... Dave Taylor!

En annan kul anekdot från intervjun är hur den nyexaminerade Dave Taylor, som aldrig hade jobbat med spelutveckling innan anställningen på Id Software, trodde att alla spelprogrammerare var lika duktiga som John Carmack. Hans slutsats blev därför att han var riktigt dålig och gjorde allt han kunde för att försöka hålla jämna steg med den legendariska kodknackaren.

Ja det är sant. Men samtidigt så finns det ju "trainers" till de flesta AAA-spelen idag. Så även om utvecklarna försöker mjölka folk på pengar för att få fuska så går det ju att komma runt. Sen får man inte dra alla över samma kam. Flera utvecklare släp... 20/09 Då tråden handlade om fusk så var det just fusk jag menade med mitt inlägg ovan, inte att Doom var anledningen till att spel kostar pengar. Jag är fullt medveten om att Doom var s.k shareware och många spel på den tiden såldes på samma sätt, vill minnas... 19/09 Åter igen vad menar du? Att du vill ha mer gratis? 17/09 Tyckte det räckte att spela Shareware versionen om och om igen, så det var gratis för mig. 17/09 Antar att #PcGamer menar fusken i sig, numera om man vill "fuska" så får man lägga ut pengar på micro-transactions och köpa ett par extra skill points eller nått svärd som har schyssta stats i ett spel som är helt offline/single-player osv villket känns... 17/09 Du tror väl inte DOOM var gratis? Det kostade pengar som alla andra spel på den tiden. 17/09 Vad menar du? 17/09 Och idag tar utgivare betalt för samma sak som tidigare var gratis, det är en sak att göra det i ett MP spel men när man börjar göra samma sak med SP har man, i min mening, gått över gränsen rejält. 17/09 Tyckte att det var lite töntigt förut med folk som tatuerade in saker från sina favoritspel men måste erkänna att jag ändrat uppfattning om det. Skulle nog kunna tänka mig någon snygg tatuering som hyllar spelmediets framväxt, har ju växt upp på 80-90... 17/09
Skicka en rättelse