Berättelser är annars Biowares specialitet.

Gammalt gaming-ordspråk: Snackar vi Bioware snackar vi spelberättelser. Studion har gjort sig ett namn främst på storydrivna rollspel som Baldur's Gate, Mass Effect och Dragon Age. När Anthem släpps i februari – demo strax innan – är det för en gångs skull gameplay i främsta rummet.

För GamesTM (via Wccftech) berättar Jonathan Warner, regissör, att det är uppfriskande.

Yeah, it is, it’s very refreshing, it’s invigorating. And usually, when you talk about a Mass Effect or a Dragon Age, people invariably end up talking about the plots or the points, and it’s very refreshing, when people talk about Anthem, they talk about flying or fighting monsters, or the gear, the Javelins, and it’s been a great opportunity for us to put gameplay first.

Warner tillägger dock snabbt att berättelsen är viktig i Anthem, där du är hjälten i din egen berättelse och där det finns starka personligheter utöver spelarna. Regissören menar också att användarfeedback från demon och framåt kommer väga tungt i vad man satsar på.

We’re looking at it as kind of a holistic experience, and making sure that we’re paying attention to, and doing things that will engage players across the board. Everybody’s got kind of a different motivation. Providing lots of interesting reasons to come back.

Synd bara att gameplayet som dom visat inte sett speciellt intressant ut. 07/10 Här har vi det! Jag har länge funderat varför jag inte fastnar för så många spel nuförtiden, men det måste ju vara som du säger. Är nog därför jag uppskattat väldigt många indie titlar på senaste. Man vill ju för fan bara kunna hoppa in i ett spel även... 06/10 Men kära nån. 05/10 Bioware gjorde sig ett namn för de förstod hur man kan göra ett spel som är lika underhållande i SP som det är i MP. Baldur´s Gate har i grunden en intressant story, för mig var den en drivande faktor till att jag ville spela klart det men det hade även... 05/10 Gameplay är i slutändan det absolut viktigaste i ett spel, story är ett plus men kan många gånger med fördel skippas. Det görs alldeles för mycket single-playerspel med extremt klyshiga stories idag. Spelutvecklare ser det som en ursäkt för ett taskigt... 05/10 Näe, engagerande berättelser före gameplay alla dagar i veckan, för mig. 05/10 Om man tänker storydriven som att det är det huvudsakliga med spelet och att gameplayet är en eftertanke, så håller jag inte med om att Baldur's Gate hör dit. Storyn är absolut bra och viktig, men spelsystemet är ju en allomfattande gigant. 05/10 @Sapiens: Haha, om jag kunde ge dig fler tummar upp så hade du fått en hel näve! 05/10 Problemet med spelbranschen är ju alla dessa välskrivna spel som släpps ständigt. Bläh! Om det ändå fanns mer hjärndöda shooters, helst som kan liras på soffan utan större krav på uppmärksamhet eller tankeverksamhet. Varför släpps inte fler sådan spel!?... 05/10 Haha! Varför låter detta som en tveksam kommentar på kompisens nya frisyr? "Jag.. hm, det är.. annorlunda! På ett bra sätt!" 05/10
Skicka en rättelse