Treyarch säkrar serverstabiliteten vid launch, upplåsning kort efter om allt går bra.

Call of Duty: Black Ops 4 är denna veckas stora release, och som uppladdning inför premiären på fredag rätar utvecklarna ut ett par frågetecken.

I ett inlägg på Reddit berättar man att battle royale-spelläget Blackout inledningsvis får frameraten låst till som mest 120 bilder/sekund på pc. Det här gör man för att säkra prestandan och stabiliteten, då högre framerate påverkar serverbelastningen. Planen är att höja taket till 144 fps när servrarna visat sig vara stabila, och skrota begränsningen helt om allt går bra också där. Under betatestningen var frameraten låst till 90 fps.

Förladdning av CoD: Black Ops 4 börjar i morgon, och spelet släpps alltså fredag den 12 oktober. FZ sätter igång recensionsspelandet inom kort – du läser vårt omdöme nästa vecka!

Absolut, det är ju bara att titta på PUBG - 120hz men fortfarande mer nätverksproblem än de flesta andra spel. Det sagt så var ju fördröjningen han uppmätte i Blackout inget vidare heller... och 10hz tickrate:en är säkert en begränsande faktor. Det är... 08/10 Sedan ska man heller inte anta att ett spel med högre tickrate har mindre lagg än ett spel med lägre tickrate. Det är ganska komplicerat vilket battlenonsense förklarar i videon ovan. Fortnite har bland de mest responsiva servrarna idag trots 30Hz tickr... 08/10 Ser ut som det är gjort för 10 år sedan. 08/10 @Fletchett: Sån där dålig Tickrate har COD alltid haft tyvärr... och man ska inte förväxla Tickrate och FPS. Spelar ingen roll om du har 144fps, du och din motståndare har ändå 10Hz tickrate genom servern. BF4, BF1 och BFV bl.a kör 60Hz Tickrate. CS kör... 08/10 Skumt. Att lasten blir högre när mer data skickas och behandlas är väl förståeligt, men jag förstår inte varför denna "tick rate" skulle vara bunden till klientens bilduppdateringsfrekvens... Det var just det jag undrade kring. 08/10 @Fletchett: lol That is some bad shit right there vet att dom måste anpassa sig för konsoll, but shit .. 10hz..... 08/10 Det betvivlar jag, då servern endast skickade 10 uppdateringar i sekunden under betan, långt ifrån 120hz: https://youtube.com/watch?v=1T2ohLYKlkg 08/10 @Newklear: Det handlar om tickrate. 120, 60, 30, ju högre det är, ju snabbare kan servern förmedla information med klienten Men att låsa spelet till 120fps makes no sense med tanke på vanligtvist så bryr sig inte servern vilken framerate klienten har... 08/10 Det måste väl betyda att servern uppdateras 120 gånger per sekund? Jämför med CS:GO där Valve bara låter servrarna uppdatera 64 gånger per sekund, men jag har för mig att det har varit snack att eventuellt uppdatera till 128, eller om det var ett argume... 08/10 "då högre framerate påverkar serverbelastningen" Detta har jag aldrig hört förut, vad beror det på? Någon tekniskt kunnig? 08/10
Skicka en rättelse