Så mycket för att spara på nedladdningen.

Spel på fysiska lagringsmedier må kännas lika moderna som Light-livsmedel, men att köpa spel på skiva har sina fördelar. Dels råder konkurrens (= lägre priser), dels kan man sälja dem och dels slipper man belasta uppkopplingen lika mycket vid installation.

Men för Call of Duty: Black Ops 4 faller det sista argumentet mer eller mindre bort. Om du köper spelet på skiva till PS4 eller Xbox One måste du installera en 50 gigabyte stor patch innan du kan börja spela. Det är lika mycket data som ryms på en blu-ray-skiva med dubbla lager. Hela patchen måste installeras för att komma åt multiplayer, Zombies och Specialst Headquarters. Battle royale-läget kommer du åt snabbare: cirka 30 procent behöver installeras, eller 16-20 gigabyte, skriver Activision.

De nedladdningbara versionerna av spelet är omkring 55 gigabyte stora.

Även Red Dead Redemption 2 verkar ta en hel del lagringsutrymme i anspråk. Spelet ryktas bli minst 105 gigabyte stort, en uppgift som ännu inte bekräftats eller dementerats från officiellt håll.

Call of Duty: Black Ops 4 släpps den 12 oktober, nu på fredag alltså. Hagelbrakar-Calle är redo att börja spela, du läser hans rapport någon gång nästa vecka.

Jag ska nu börja nedladdningen, på 110GB. :O Edit: Fast det laddade ju bara ner hälften så stort?! 11/10 Dåligt gjort av Activision. Detta förhindrar i och för sig cracks och sånt, men detta slår även till mot folk som kanske lever på sämre internetuppkoppling (t.ex. att de har en maxgräns eller att det går långsamt eller vad det nu kan vara). 10/10 Med tanke på att spelet endast är online multiplayer, så kvittar det. Även om hela spelet hade varit på skivan så hade det varit stendött ändå om servrarna stängs ner. 10/10 Tråkig utveckling för oss fysiska lovers. Blir intressant att se vad nästa generation använder för lagringsmedia och i vilken storlek för så här vill jag verkligen inte ha på konsol där jag endast handlar fysiskt. På PC och Steam blir det ju digitalt... 10/10 @zauii89: Roligt att läsa på reddit hur US och CA har datacaps och är oroliga ifall taket spricker för dem och deras bilder på deras nedlaggning runt 680 kb/s. 10/10 Jo men inte 50GB? Nog för att de tagit bort en stor del av koden vilket är ett smart sätt att förhindra crackade läckor innan launch, men 50gb då är ju preloaden som bortblåst för de stackarna med slött internet. 10/10 Mycket är väl också för att de vill förhindra leaks, för de som får tillgång till early copies? 10/10 Varken första eller sista gången detta händer och knappast något unikt för Activision eller CoD. Tror konsolerna drabbas hårdare av den här utvecklingen då MS/Sony fortfarande verkar tycka 1TB lagring är fullt tillräckligt. 10/10 Jobbigt för alla med långsammare internet. Vilket borde vara en hel del människor i världen. 10/10 Vad händer när Activision stänger ned sina servrar? Är det då om säg 10-20 år, när man vill spela ett äldre spel, som man sitter med en plastskiva som bara innehåller halva spelet och inte fungerar utan patch? 10/10
Skicka en rättelse