Någonsin undrat varför man spelar med WASD och inte ESDF?

I en ny video av Vox går de igenom varför spelare använder sig av WASD-knapparna för att spela. I början av FPS-spel var detta långt ifrån en självklarhet, utan man använde snarare piltangenterna och Numpad-knapparna för att röra sig och titta runt. Att använda musen kom först senare.

Det hela skedde med hjälp av en av de första gamingprofilerna Dennis ”Thresh” Fong. Han skulle senare ge inspiration åt John Carmack att lägga till WASD som en kontrollprofil i Quake 2. Se hela videon här nedan.

Kommer ihåg när man gick från piltangenter till WASD. Hjärnan hade lite svårt för det. Som med mycket annat :) 22/10 Intressant att du också kör en sån "märklig" kombination :) 22/10 Själv kör jag ASDF (F=framåt, D=bakåt, Strafe höger=S, Strafe vänster=A). Sitter i sedan Unreal Tournament. Fördelen som jag ser det är att man alltid har fingrarna på tangenterna. Nackdelen är att jag tvingas binda om i varenda jäkla spel jag spelar :) 22/10 @Ahris: Kan du vara snäll och skriva vilka fingrar du har på vilka knappar? Får inte ihop det i huvudet =) 22/10 Härligt att se så många kör ESDF. Bytte själv från pilar till WASD när man började lira med mus. Sedan blev det ESDF för att få tillgång till fler knappar i quake. Trist att det är lite drygt att byta knapparna i vissa spel, "Key X is already in use,... 22/10 Sen jag flyttade från piltangenterna under tidig Q2-era så hoppade jag till FDGZ, tyckte fingrarna låg naturligt där och kom in en bit på tangentbordet. Däremot så har det ju kommit o bli lite problematiskt att jag är van vid o ha 4 fingrar på movementk... 22/10 We Are Satans Demons är vad WASD står för. Har inte rört en PC sen dess för konsol är mycket mer familj 22/10 Jag kör med AZXC, hemknåpad config lika gammal som Thresh's. Min är naturligtvis överlägsen. :) 21/10 P.s. Det tidigaste FPS-spelet jag har hittat som använder WASD + mus som standard ur boxen (d.v.s. utan att behöva ändra kontroller via config-filer eller options) är Battlezone från mars 1998. Känner någon till ett äldre exempel ser jag fram emot att... 21/10 Ultima Underworld (1992) och System Shock (1994) har standardkontroller väldigt nära WASD-standarden, minus mouselook. Däremot är musen fortfarande ett måste och är en central enhet i spelarens förmåga att attackera och skjuta fiender eller att manipule... 21/10
Skicka en rättelse